Khamis, 21 Oktober 2010

Escape From New York : Metal Gear Series

Sebelum ni memang ada aku dengar cerita yang Hideo Kojima mencipta siri game Metal Gear Solid berdasarkan satu filem Hollywood,Escape from New York.Aku tak pasti plak sebanyak mana Hideo terinspirasi dengan filem ni.
Sehinggalah beberapa malam lepas TV8 menyiarkan filem lakonan Kurt Russell pada tahun 1981 ni.Pada mulanya aku tak berapa perasan sangat persamaan filem ni dengan siri MGS,cuma aku agak teruja bila seseorang panggil Kurt Russell dengan nama Plissken.Pastu Kurt Russell ble plak sound mamat tu,"Call me Snake!".Wuaaa!!
Lagi la aku teruja!

Kurt Russell aka.Snake Plissken
Kurt Russell membawakan watak askar WWII pencen bernama Snake Plissken didalam sebuah filem arahan John Carpenter bertajuk Escape From New York.Antara persamaan yang aku nampak adalah Snake Plissken seorang tentera sama seperti Solid Snake,mata sebelah,infiltrate kedalam kawasan musuh menggunakan drone dan mempunyai gaya bercakap serta suara yang sama.

Escape From New York screenshot


David Hayter : Solid Snake/Iroquois Pliskin(MGS2)

Siapa yang tak kenal Solid Snake.Hero game Metal Gear Solid yang sangat glemer nih.Sememangnya Hideo Kojima terinspirasi dengan filem Escape From New York.
Solid Snake pernah menyamar sebagai Iroquois Pliskin selepas kejadian rampasan Metal Gear Ray dalam siri Metal Gear Solid:Sons of Liberty dan hanya menjadi 'sidekick' Raiden yang meneruskan misi seterusnya.
Mata kanan yang buta sebelah plak sebab terkena tembakan dari pistol Ocelot.



Jalan cerita memang jauh berbeza,cuma adaptasi karekter yang aku rasa sangat ketara.

.