Isnin, 15 November 2010

Adakah TTDI Jaya akan banjir lagi?

Sebelum ni TTDI  Jaya pernah dilanda banjir kilat pada 26 Februari 2006.Aku belum bekerja kat Shah Alam lagi masa tu.Tapi ni lah di gambar banjir di TTDI Jaya yang aku jumpa di internet:

Pinjam gambar dari republicofttdijaya

Guard post tu macam kenal je???
Huhu!Ni lah dia apartment tempat aku tinggal sekarang.Apartment Ilham yang berada kira-kira
250 meter je dari Sungai Damansara.Tak sangka banjirnya sangat teruk walaupun hanyalah kategori banjir kilat.
Ni plak gambar yang aku ambik dari dalam kereta masa on the way balik rumah tadi.


Ni kawasan perumahan yang paling hampir dengan jambatan yang menyeberangi sungai Damansara.Hujan lebat bermula lebih kurang jam 3.30pm tadi.Tengok!Dah paras skirting Myvi putih tu dah.
Masa aku menyeberang jambatan,aku tengok paras air sungai dah pun melebihi tebing.Mujur dah dibina tembok disepanjang tebing sungai.Kalau tak ada,aku rasa dah banjir dah taman perumahan tu.Harap-harap tembok tu mampu menahan tekanan berpuluh ribu liter air sesaat yang mengalir deras.
Gambarnya tak sempat aku nak capture masa drive.Memang tabiat aku bila hujan lebat je,aku akan pandang paras air sungai sebab aku tau history tempat ni.
Sekarang ni hujan masih renyai-renyai diluar.Kalau hujan makin lebat,aku dah set evacuate plan.Tak kira la pukul berapa,aku akan bungkus baju,keluar rumah dan tido kat kilang je.Macamana pun,aku harap hujan berhenti sekejap lagi...