Selasa, 23 November 2010

The Most and Absolutely Unlucky Day Ever!

Dalam hidup korang,pernah tak korang buat kerja bodoh?

Ataupun kerja tu tak bodoh,tapi disebabkan korang tak sabar,korang dah buat satu kesilapan yang sangat besar?

Aku pernah jugak la buat kerja bodoh umpamanya bawak motor laju-laju(dulu motor kapcai SS aku laju,standard pekak pun boleh out meter),meniti jambatan balak licin dalam hutan tebal dimana kat bawahnya sungai mengalir deras.Tu sebahagian jela,sebab aku sedar kerja-kerja macam tu tak ada faedah dan kalau aku tak bernasib baik,nyawa melayang.Bila duduk fikir balik,baru la sedar betapa bodohnya kerja yang aku buat tu.
Benda-benda tu aku buat masa fikiran belum matang...Tak sangka plak bila dah tua dan hari ni aku 'ter'buat kerja bodoh lagiiiii!

Nokia N70-1 standard pasaran
N70 aku punya.
Camtu la rupa handphone aku bila ditanggalkan cover depan dia.
Pasal ape aku ngengada nak bogelkan handphone aku?

Alkisahnya....
Semalam aku malas cas bateri handphone..So,sampai ke petang ni,bateri pun ala-ala Ultraman tengah nazak.Sampai je rumah,terus aku cas.Ehh??Pehal takleh cucuk charger kat charging port dia plak ni?
Aku belek-belek,rupanya ada cebisan kayu dah menyumbat lubang charger.Alamak....dah la halus lubangnya,cmana aku nak korek?
Aku tak fikir panjang,terus buka cover,nak buka board and relaikan satu persatu.Senang sikit nak buang cebisan kayu tu.Memang sebelum ni pun dah puluh-puluh kali handphone aku ni terbarai aku kerjakan.Screwdriver plak takde..Takpe,pakai pengetip kuku pun boleh.
Skru bahagian bawah semua setel..Tinggal skru atas sebelah kiri..Tengah aku kepit skru,ntah macamana boleh tergelincir plak!Arggghhh!!
Aku tengok elok-elok kat board halus(dalam bulatan merah),kot-kot ada yang terkena.

!#@%$&_)(&*#@!DAMNNNN!!!
Ada sebijik komponen halus yang tertanggal!Ah,macamana ni??Boleh idup lagi ke handphone aku?Aku pasang bateri,try on power....Aku menanti dengan berdebar-debar...
Yang berlaku cuma kedengaran bunyi intro Nokia dan nyalaan backlight warna putih.Nothing on screen.
"they got nothing on you babehhh..."Perli aku plak Bruno Mars nih.

Termenung aku kejap..What the hell i'm doing??
Aku belek-belek lubang charger tu.Aku pandang keliling,aku ternampak jarum jahit kat rak TV.Aku cungkil serpihan kayu tu..senang je serpihan yang blocking lubang charger tu terkeluar.

WTF.......

Skarang ni,aku cuma boleh jawab call sahaja,no more SMS..

p/s:Bila menghadapi kesulitan,tarik nafas dalam-dalam,fikirlah jalan penyelesaian yang bijak,Insyaallah,kita akan ketemu jawapannya.Moralnya,jangan menggelabah puyuh tak tentu pasal!