Ahad, 19 Disember 2010

Pemandu Wanita dan Gear Manual


Biasa tengok pemandu wanita kat jalanraya Malaysia macam ni tak?

Jumlahnya mungkin tak ramai tapi realitinya,memang ada!Tapi yang aku nak bincangkan kenapa wanita susah nak memandu kereta bertransmisi manual sedangkan masa ujian memandu dah tentu belajar pakai kereta manual.Mujurlah tak lama lagi akan disediakan kereta automatik untuk belajar di sekolah memandu.Makin kurang la awek-awek hot.Sebab aku memang respek awek drive kereta manual.
Apa yang aku nak cerita ni adalah kerana kesian dengan beberapa kawan aku yang terpaksa berulang alik menghantar dan menjemput isteri di tempat  kerja,sedangkan isteri diorang ni ada lesen memandu.
Punca masalah kenapa wanita semakin susah nak memandu kereta bertransmisi manual adalah kerana lenguh kaki tekan klac bila jalan jem,dan yang penting sekali aku rasa jawapannya adalah perempuan tak faham apa yang dinamakan KLAC(CLUTCH).Yang diorang kenal hanyalah clutch bag!

Komponen klac manual
Clutch bag!

Masa belajar untuk ambik lesen memandu,diorang cuma tau bila nak masuk gear,kena tekan clucth.Tapi apa yang berlaku kat dalam enjin diorang tak tau dan tak boleh nak imagine.Memang la mudah pakai kereta bertransmisi automatik terutamanya bila terpaksa berhenti di tengah bukit,tapi tujuan aku menulis ni untuk meningkatkan kefahaman wanita tentang transmisi manual.
Banyak kelebihan transmisi manual ni.Antaranya:

-Kurang penyelenggaraan.Tak payah pening kepala,confirm tahan lama dan tak banyak songeh
-Maintenance cost yang rendah
-Penggunaan bahanapi(fuel consumption) yang lebih rendah berbanding transmisi automatik.Minyak makin mahal,tak akan jadi murah punya!
-Memandu dan memilih tahap RPM menggunakan otak,bukan dikawal oleh komputer.Manfaatkan puncak kuasa(peak power) dalam setiap gear,baru la rasa nikmat memandu babe!

Fungsi klac
"Klac berperanan menyambung dan memutuskan kuasa putaran yang dijanakan oleh enjin ke kotak gear"

Tak faham?
Tengok gambar ni:

Nampak kat mana kedudukan klac?Klac terletak antara flywheel dan gearbox.
-Bila enjin dihidupkan,piston bergerak turun-naik dan memusingkan crank(crankshaft) yang bersambung dengan flywheel.
-Semasa dalam keadaan gear neutral(free),klac dan flywheel melekat.Pusingan crankshaft menyebabkan flywheel dan klac berpusing sekali tapi tak ada apa-apa berlaku sebab gear free.
-Untuk memasukkan gear pertama,perkara pertama kena buat ialah memutuskan sambungan klac dan flywheel.Kenapa kena putuskan?Sebabnya macamana gigi gear nak masuk kalau shaft gearnya berpusing.Mesti kena putuskan dulu.Barulah shaft gearnya berhenti berpusing dan dapat bercantum dengan gigi gear dalam kotak gear.Inilah yang berlaku bila kaki MENEKAN PEDAL KLAC.
-Klac dah tekan dan sekarang masukkan gear satu.Senang je kan?
-Step yang paling susah untuk perempuan,melepaskan klac perlahan-lahan.Susah sebab tak dapat imagine apa yang berlaku masa ni.Bila melepaskan klac,permukaan klac akan bercantum semula dengan flywheel dan kereta pun bergerak.Tetapi kena perlahan-lahan kalau tak nak kereta kesayangan korang melompat.
-Caranya dengan melepaskan klac perlahan-lahan sampai enjin terasa macam nak mati,tapi tak mati.Dalam masa yang sama tekan minyak sikit sampai kereta mula bergerak dan bolehlah lepaskan pedal klac.Slowlyy...
-Untuk gear seterusnya,dah tak jadi masalah dan enjin tak akan mati walaupun klac dilepas agak cepat.Sebabnya kereta dah berjalan dan enjin ada momentum putaran.
-Step seterusnya,PRAKTIS.Ulang-ulang step ni di kawasan lapang sampai cekap.Tutup radio dan dengar bunyi enjin masa lepaskan klac.Nak best lagi,buka kasut mahal korang dan rasa getaran halus di tapak kaki.Getaran tu menandakan enjin kereta korang masih hidup.

Bila dah faham dan dapat rasa tugas klac,mesti boleh gerakkan kereta yang berhenti kat bukit tanpa skil handbrake yang dipelajari kat sekolah memandu.Tapi terer pakai skil handbrake pun dah sangat memadai.
Perkara ni juga berlaku kat aku bila aku serahkan Myvi manual kesayangan aku untuk tunang aku pakai.Aku plak cukuplah pakai motor je.
Tapi tugas aku tak susah sebab tunang aku pernah memandu dengan transmisi manual cuma dah agak lama ditinggalkan ditambah lagi dia membeli Viva Elite Automatik.Alhamdulillah dengan kesabaran aku mengeksplain sambil membebel dan kerajinan dia belajar,dalam seminggu dia dah cekap semula.
Tahniah Mizz Pucca !Jaga dan bawak elok-elok Myvi abang ye?huhu!Sedihnya berpisah dengan Froggy!