Ahad, 6 Februari 2011

Kemana Hilangnya E01e?


Masih ingat lagi enjin Petronas E01e?Seingat aku,enjin ni siap dibangunkan ketika aku masih menuntut di sekolah Teknik Temerloh sekitar tahun 98/99.Spesifikasinya adalah seperti berikut:

Isipadu sesaran (cc): 2000cm3/2l dengan Continuous Control VVT,DOHC
Induksi : Naturally Aspirated (NA)
Silinder : 4 Sebaris
Injap : 16
Material blok enjin :Aluminium
Berat : 108.9kg
Kuasa Maksimum :204.3PS @ 7300RPM
Tork Maksimum :203Nm @ 5300RPM

Sebagai perbandingan,Honda Civic 2.0l DOHC i-VTEC hanya menghasilkan 155PS @ 6500RPM.Enjin Petronas E01e yang dibangunkan lebih 12 tahun dulu mampu menghasilkan kuasa setinggi 204.3PS,dan ianya adalah satu pencapaian teknologi yang mengagumkan,hampir menyamai kuasa yang dihasilkan oleh enjin Honda K20A Type-R.
Pada tahun 98/99,dikhabarkan enjin ini akan dikomersialkan untuk kereta tempatan pada tahun 2000.


Enjin E01e terpasang pada Proton Waja berwarna tema Petronas.Perasan tak apa kelainan layout enjin E01e bila terpasang pada engine bay Waja?
Kebiasaannya intake manifold akan terletak dibelakang dan manifold ekzos berada berhampiran radiator.Tapi berlainan dengan E01e,enjin tahun 98/99 ini meletakkan intake manifold dihadapan.
Jom kita tengok susunan enjin K20A yang terpasang pada Civic FD2 Type-R tahun 2007:


Nampak persamaannya sekarang?Terdapat perbezaan 22hp antara K20A dan E01e.Mungkin kerana K20A menggunakan roller bearing pada rocker arm untuk pengurangan geseran.
Sebenarnya kita mempunyai ilmu yang baik dalam pembinaan enjin yang berkuasa tnggi.Persoalannya ialah,dimana dan apa sudah jadi dengan E01e?

*Pada tahun 2012,Proton telah membeli semua harta intelek,paten dan teknologi berkaitan enjin Petronas ini termasuklah teknologi 'suntikan terus' serta 'suntikan terus turbo' pada nilai RM63 juta.