Jumaat, 25 Februari 2011

Saman Trafik;Kenapa Tunggu Saat Akhir?

Image from Utusan Online

Amacam?
Seronok beratur panjang nak bayar saman last minute,lepas tu system down.Nombor giliran pun boleh habis.Beratur sampai subuh pun tak sampai turn lagi.Ni lah sikap kebanyakan rakyat Malaysia.
Kenapa mesti tunggu last minute?
Zaman dah maju,aku rasa sekarang ni setiap rumah ada laptop.Kalau abahnya tak tau guna,anak-anak kan ada.Gunakan WWW.MYEG.COM.Kan senang....
Aku sendiri tak suka beratur panjang,nak kena minta cuti lagi,sekurang-kurangnya half day.Kaunter pembayaran saman pun tak banyak.Pilihan utama aku semestinya online payment.Sebelum ni memang aku praktikkan pembayaran secara online untuk pembayaran bil,loan dan apa sahaja yang boleh dilakukan secara online.Sambil meniarap kat katil pun boleh.
Tahun lepas aku disaman kerana melebihi had laju di Lebuhraya Karak.Biasalah,rushing nak balik raya puasa.Saman melebihi had laju berjumlah RM300.Serabut jugak kepala aku,sebelum ni aku tak pernah kena saman.Tak lama lepas tu PDRM menawarkan diskaun 50% untuk saman sebelum atau pada 15 Disember 2010(tak sure tarikhnya betul atau tak),tapi lebih kurang macam tu lah.
Apa lagi,jom online la jawabnya.

1.Login ke www.myeg.com.my/
2.Buat satu akaun dalam website tu.Ala,buat akaun Facebook pandai,takkan buat akaun dalam ni pun susah ye tak?
3.Buka page baru,login akaun email dan buka email dari MYEG.
4.Ikut arahan dalam email dan klik link yang diberikan untuk mengaktifkan akaun MYEG.
5.Dah siap!Nak semak saman ke,nak bayar saman ke semua boleh setelkan kat dalam tu.Tapi make sure korang ada akses untuk perbankan online contohnya Maybank2u,CIMB Click atau apa-apa bank jelah.

Ada kemudahan,kenapa nak bersusah-payah?