Khamis, 24 Mac 2011

Manfaatkan TV High Definition Anda

Aku percaya ramai yang merasakan TV resolusi tinggi (HD) sebagai satu keperluan.Ditambah lagi dengan persaingan sengit pengeluar menjadikan harganya semakin mampu milik dan berbaloi dengan harga yang ditawarkan.
Minggu lepas je aku sempat survey satu kedai elektrik di Prima Seri Gombak.Saja nak tengok mesin basuh dan berkenan dengan mesin basuh automatik 6.5kg Toshiba.Tentang mesin basuh memang aku mempercayai jenama Toshiba.Mampu berkhidmat sampai reput.Serius!
Sempat juga aku tengok-tengok harga TV LED.Dah jauh murahnya berbanding dulu.Dua tahun lepas aku beli TV LCD jenama LG 32' siri Scarlet.Masa tu harganya sekitar RM2200.Siri Scarlet ni berbeza dari siri lain dalam jenama LG sebab sistem bunyinya ditala oleh Mark Levinson.Remote controllernya boleh disetting untuk berfungsi kat produk elektrik jenama lain.Kat PS2 pun boleh.
Baru-baru ni bila aku survey,nilai RM2200 boleh dapat TV LED Full HD 42'' 100MHz berjenama.Rasa nak jual pulak TV aku ni.Kebanyakan TV HD Ready mempunyai frekuensi 60MHz.Bagi TV Full HD,biasanya 100MHz.Gambar yang terhasil dari TV 100MHz lebih lancar dan smooth pergerakannya.
Bila pakai TV High Definition,dah tentu la mengharapkan gambar yang sharp dan crisp kan?Kenapa bila pasang kat rumah,gambarnya blur tak macam kat kedai?
Ramai yang salah anggap,TV HD tak generate gambar yang jelas dan tajam dengan sendirinya.Ia perlukan sokongan sampingan.Barulah abiliti TV korang akan beroperasi secara maksimum.Antara teknik yang korang boleh cuba:

1.Dapatkan pemain DVD/Blu-Ray yang berjenama baik.Ramai yang suka padankan jenama player DVD dengan jenama TV.Tak kisah la.Biasanya bila sama jenama,boleh share remote.Player Blu-Ray entah berapa harga sekarang.Masa aku beli TV dulu,Blu-Ray player berharga hampir 5k.So,langkah paling bijak,dapatkan Playstation 3.Mampu mainkan game dan Blu-Ray disc,dengan harga RM1199 je.Kalau ada fungsi Progressive Scan,aktifkan fungsi tu.

2.Player DVD/Blu-Ray yang mantap belum cukup lengkap lagi.Langkah seterusnya,dapatkan kabel HDMI atau Component Cable.Macam-macam jenama dan harga.Harga paling mencarut sekali yang aku pernah jumpa,RM1299.Untuk kabel je!Tapi jangan risau,banyak pilihan.Bawah RM100 pun boleh dapat.Sama juga macam Component Cable,pun dalam lingkungan harga tu jugak.Sebab apa harganya macam tu sedangkan ia hanyalah kabel?Sesetengah kabel,HDMI/Component,terdapat salutan Gold 24k pada setiap connector.Sebab tu harganya mahal dan kenapa emas?Emas adalah pengalir elektrik yang terbaik.

3.Ok,TV,player dan kabel dah mantops,kenapa gambar blur lagi?Haaa...kat sini ramai yang tak faham.Adakah korang pasang DVD pasar malam atau tepi jalan dan mengharapkan gambar yang superb?Dah tentu tak mungkin.Secanggih mana pun sistemnya,input yang baik sangat penting.Input yang aku maksudkan tentulah DVDnya.Belilah DVD yang original.Mahal kan?Dalam RM60 untuk setiap filem.Harga Blu-Ray sekitar RM150-160.
Actually aku pun tak beli DVD original,tapi ada tempat aku beli yang menjual DVD baik.Huhuhu!

4.Bagi pelanggan Astro,dapatkan Astro BYond.Dengarnya tak lama lagi Astro akan me'wajib'kan BYond.Nak tak nak,kena tambah ekstra RM20.Amacam?