Rabu, 20 Julai 2011

Oldskool;Galant Sigma

Aiiii..........

Makin dekat nak puasa ni,makin sentimental plak.Semalam terkenang adik aku,arini tetiba teringat plak kat kereta oldskool bapak aku.


Ni lah model kereta bapak aku dulu.Jenama Mitsubishi,model Galant Sigma.Warna terakhirnya sama la macam dalam gambar ni.Tapi ni bukan gambar sebenar,aku rembat dari Wikipedia.
Dengan Galant reput ni la kami sekeluarga bergerak kemana-mana,sumbat selagi boleh.Bapak aku beli masa aku Tingkatan 1,beli cash je RM8500,no pletnya WL2228.Tah berapa hand aku pun tak tau,dalam geran tahun 1977.Maklumlah peneroka Felda,cukup kelengkapan rumah,ada kereta sebijik,rumah dibesarkan sikit pun dah syukur sangat dah.
Warna asalnya merah,1st nite kereta ni dibawa balik,aku ngan bapak aku lepak kat kedai.Yang aku tak pahamnya bapak aku lalu jalan ladang,tak ikut main road.Bapak aku segan kot,haha!Lepas dia pakai kereta ni,terus diabaikan Yamaha SS110 dia.Motor Yamaha tu sempat ada roadtax setahun je,pastu lanyak pergi ladang sawit.Mujur aku dapat poli Kuantan tahun 2000,nyawa Yamaha SS warisan bapak aku dipanjangkan lagi sampai la aku pakai kereta dua tahun lepas.Yamaha SS tu sekali lagi dilucut tauliah sebagai kenderaan pengangkut.Nampaknya sama la apa yang aku buat tu dengan apa yang bapak aku buat bila dia pakai Mitsubishi Galant dulu,heee!!
Sambung balik cerita Galant tadi.Lebih kurang tahun 1998 kot,Galant tu kemalangan,langgar motor scrambler.Rosak teruk jugak,radiator pun pecah.Aku pun hairan macamana penunggang motor tu boleh survive,kereta dulu-dulu keras baii!!
Kereta lama ni spare part payah cari.Pomen Jerantut terpaksa order dari Ipoh,Perak.Bodypart yang rosak digantikan dengan model Mitsubishi Astron 2000.Aku pun tak tau rupanya macamana,tapi hood enjin ngan fender sama.Bila dah eksiden,kena cat baru.Bapak aku cat kaler hijau tua solid.Alamak....memang taste oldtimer betul lah.
Bila umur aku meningkat,aku cuba-cuba belajar driving.Tapi enjin tak hidup,dok imagine timing masuk gear ngan main clutch je.Masa tu aku teruja dengan filem Jackie Chan,Thunderbolt.Jackie Chan pakai EVO III kaler kuning.Teringat Jackie Chan duduk sorang-sorang pegang stopwatch,mainkan gear untuk training kepantasan tukar gear.Aku pun praktis camtu la.Tahun 2001 aku buat lesen dah senang.Cikgu yang mengajar tu tanya aku,
Driving teacher:'Pandai bawa kereta tak?'
Aku:"Saya tak pernah memandu,tapi saya rasa saya boleh memandu"

Konfiden beb.Tapi memang betul,sehari je aku dah cekap.Bila lulus lesen,merata aku lenjan Galant Sigma bapak aku.Memula memang cuak,belajar memandu dengan Kancil,Galant Sigma ni lebar.Dengan alignment lari,stereng berat gila,air cond takde,bila brek tarik sebelah,macam macam cacat cela la.Tapi satu je aku respek.
Urgent macamana pun urusannya jauh atau dekat,kereta Galant Sigma bapak aku tak pernah buat hal.Sikit-sikit tu biasa la,pulley kipas selalu pecah.Tapi nak susah apa.Bapak aku beli sparepart,aku pasang kat rumah.Lastly tukar kipas Pajero,setel masalah.
Stail bapak aku plak bila pegi memana suka ajak aku,dah berlesen lagi la senang nak switch driver.Kelebihannya bila nak memandu jauh,aku offer untuk driving bila mata bapak aku layu.Tengok dia lena kat sebelah,aku tekan la lelaju.Kereta berat makin laju makin steady,tak macam kereta zaman sekarang.tapi kereta lama,takat mana jela lajunya.Aku pernah tekan maksimum sampai 95bs/j je.
Nampak slow je ye tak?Kereta lama pakai unit batu/jam.Kalau convert km/j lebih kurang 152km/j beb.Apa taknya,walaupun oldskool dan berkaburetor Solex,enjin 4G32 1600cc Galant Sigma bapak aku tak pakai manifold cast iron asal,dah ditukar ke extractor 4-1.Owner lama kaki rembat zaman Hail Amir dulu kot..

Lelama kaler hijau gelap solid tadi terkopek sana-sini.Kebetulan masa tu aku jobless lepas habis poli Kuantan,aku suruh bapak aku beli cat ngan simen.Aku catkan kereta dia kaler biru.Dekat dua minggu jugak la aku 'kerjakan' Galant buruk tu sampai berseri semula.
Lepas aku berhijrah ke bandar dan bapak aku meninggal,adik aku pulak belasah kereta tu pergi kerja kilang sawit.Sampai tinggal driver seat je,dah macam kereta drift dia lanyak.Akhirnya Galant Sigma tu rosak teruk,wiring punya problem.Nak repair mahal,lagi mahal dari value kereta.Sudahnya mak aku jual kat India besi buruk.Berakhirlah hayat sebuah kereta yang sangat berjasa untuk kami sekeluarga.Bila aku drive Myvi aku,aku teringat macamana payahnya bawa kereta oldskool.Tapi kepayahan tulah mengajar aku erti nikmat bersyukur dengan apa yang ada...

Target aku akan datang(tah bila agaknya),aku nak pakai Toyota Altezza.Mantap,harga masuk akal,agak rare,dan yang pentingnya kereta Jepun moden yang tiba-tiba pakai sistem rear drive.Next entri aku cerita panjang lebar.