Khamis, 21 Julai 2011

Rasa Nak Kereta Kedua

Semalam aku nak cerita pasal Toyota Altezza kan?Tapi baik aku mula dulu dengan beberapa kereta mampu milik yang aku rasa berbaloi dimiliki.Kadang-kadang terfikir jugak nak ada kereta kedua untuk dibelai selain kereta untuk ke tempat kerja.
Pertama sekali dalam senarai:

Toyota SEG AE100/AE101

Pasal apa aku minat kereta ni?Sebab banyak ruang untuk dimodifikasi,spare part banyak dan designnya masih relevan walaupun keluarannya bermula tahun 1991.Enjinnya 1.6 4A-FE tapi banyak bebudak muda sumbat 4A-GZE supercharger ataupun enjin Toyota BZR 4 throttle Blacktop/Silvertop.

Spesifikasi:
Enjin 1300&1600cc
Tahun: 1991-1998
Kuasa:115ps(1.6)
Harga:Lingkungan 12-18k untuk standard,dah tukar enjin Blacktop/Silvertop,smoked headlight,bodykit FX harganya sekitar 25-30k

Mazda Lantis 323F

Aku rasa kereta ni comel tapi kalau kena caranya,garang cam Rottweiler jugak.Yang penting owner kena tau nak buat apa.Harga pun mampu milik,design cantik dan ruang modifikasi sentiasa ada untuk orang yang kreatif.Versi yang banyak kat Malaysia 1.6 Auto atau manual.Actually model ni ada version V6 dan jugak Type-R.Model V6 2.0 pakai hub rim 5 lubang,dan versi Type-R menggunakan enjin KF-ZE 2.0 yang menghasilkan 170ps.
Lagi pulak pembuatnya Mazda,satu manufacturer Jepun yang disegani dengan siri Rotary Renesis.Satu lagi ciri unik,tingkapnya frameless,macam Impreza.So,nampak kerek sikit.Heeee!!!

Spesifikasi:
Enjin:1.6,1.8 dan 2.0
Tahun:1994-1998
Kuasa:88hp(1.6),147hp(2.0)
Harga:Rujukan aku kat mudah.my ,harganya sekitar 13-20k untuk versi standard dan paling mahal 38k dah siap convert B8 Turbo.

Toyota Altezza

Gambar dari belakang pun cukup.Siapa tak kenal dengan lampu belakang Altezza yang sangat identikal,sampai banyak manufacturer yang terinsirasi dengan rekaan lampu belakang Altezza ni.Sebuah kereta yang cantik,cukup berkuasa dan yang uniknya kereta ni menggunakan sistem pacuan roda belakang.Agak asing untuk sebuah sedan moden buatan Jepun.
Memandangkan kereta ni berpacuan belakang,nampak gayanya kereta ni jugak bakal jadi rebutan drifter dan tak mustahil harganya akan meningkat semula.Sebelum kereta ni dapat status legend macam Sprinter Trueno AE86,baik beli cepat-cepat.
Walaupun harganya masih mahal(sebab aku tak mampu),faktor yang membuat aku jatuh hati adalah pacuan belakangnya tu la.Sebab bagi aku,pacuan belakang lebih seimbang dari segi agihan tugas.Untuk kereta pacuan depan,bebanan enjin,kawalan stereng,beban memacu dan beban semasa membrek semuanya ditanggung roda depan.Manakala pacuan belakang(FR),tayar depan cuma menampung enjin,kawalan stereng dan jugak beban semasa brek sahaja.Tugas memacu diserahkan ke tayar belakang.

Spesifikasi:
Enjin: 2.0 3S-GE BEAMS VVT-i(dengan kolaborasi Yamaha) model RS200
Tahun:2001-2005
Kuasa:210ps
Harga:harga termurah dalam mudah.com RM58.8k dan yang termahal RM100k(convert to 1JZ turbo engine)
Oh ya,BEAMS bermaksud Breakthrough Engine with Advance Mechanics Systems.