Jumaat, 19 Ogos 2011

Memori 720kB Sekolah Menengah Teknik Temerloh

Korang dulu sekolah apa?MRSM?Victoria?Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Tamil?Owwwh....sekolah menengah biasa....apa?Sekolah Tunas Bakti??Dasatt la lu orang.
Tetiba rasa nak cerita pasal sekolah lama aku plak,Sekolah Menengah Teknik Temerloh.Lepas dapat keputusan PMR,arwah bapak aku suruh aku masuk sekolah ni,mengikut jejak kakak aku.Tapi dia amik kursus Vokasional Elektronik(ELN),aku pulak dapat aliran Teknik kursus Pengajian Kejuruteraan Awam(PKA).Sessi persekolahan aku kat sana tahun 98/99(macam season EPL plak).

Lambang sekolah SMTT
Sejarah
Cerita sikit sejarah sekolah ni.*Sekolah ni agak lama,siap dibina tahun 1976 dengan kos RM3,608,421.19 dibawah Rancangan Malaysia Ke-2(RMK 2).Pada asalnya  sekolah ni ialah sekolah menengah Vokasional dan dirasmikan oleh Pemangku Sultan Pahang,Tengku Abdullah Tengku Ahmad Shah pada 16 Jun 1982.
Pada 1 Januari 1997 sekolah ini dinaiktaraf menjadi sekolah menengah teknik.Antara kejayaan yang dibanggakan untuk sekolah ni ialah membantu Negeri Pahang menjuarai Pertandingan Silat Remaja Kebangsaan 1999.Sebenarnya kelab silat di sekolah ni baru diwujudkan pada tahun 1998,iaitu Kelab Silat Cekak Harimau.Masa tu aku batch terawal join kelab silat ni,tapi aku jenis tak sabar.Dekat dua bulan belajar baru tahap bunga-bunga silat,pastu aku tarik diri.Boring beb,lambat la gua nak terer belasah budak macam Takiya Genji.

Tahun 1998
Ok,balik semula ke zaman masa aku mula-mula daftar sekolah ni.Dalam minggu orientasi,aku rasa nak balik kampung.Entah hapa-hapa tujuan orientasi.Sampai sekarang aku tak faham.Zaman aku dulu budak Form 5 memang pailang habis.Tapi yang hairannya,sampai aku habis sekolah takde plak aku kena buli/ragging.Takat kena pau air teh susu supper pukul 10.30 tu biasa la.
Aku ditempatkan di kelas 4 PKA 1,meja sebelah budak Kota Gelanggi,Mohd Shahizan Pauji.Ramai la member-member baru,baik lelaki dan perempuan.Ramai sangat tak dapat nak ingat semua.Budak perempuan yang paling aku ingat ialah Sharul Ain Sahari.Dia duduk sebelah aku,sangat peramah.Aku ni plak jenis datang dari kampung,mana nak bercakap sangat dengan budak perempuan.Ada je modalnya nak tegur aku.Paling biasa kiriman salam harian daripada anonymous,padahal gua tak kacak pun,haha!
Guru kelas aku Puan Zahanim Abd.Rahman,mengajar subjek Kejuruteraan Awam.Sangat penyayang kat kitorang walaupun kelas aku ni kelas Teknik paling corot.Dan macam biasa subjek peberet aku,Lukisan Teknik.Walaupun yang mengajarnya cikgu Disiplin,Cikgu Ramlan,aku tak pernah lak kena marah kalau tak bawak kertas lukisan sebab aku selalu dapat high score dalam lukisan.
Bila sampai hujung-hujung 1998(Form 4),aku jadi malas lak stadi.Jiwa aku lebih ke dunia Automotif(ni semua salah Wan Zaharizan aka. Mat Toq.Selalu racun gua enjin VTEC ngan Levin memang power),manjang lepak kelas member aku.Orang lain stadi subjek PKA,Kimia or Fizik,aku lebih senang menelaah buku Teori Automotif.Hasilnya peperiksaan hujung tahun aku dapat SAP(Saya Anak Peneroka).Sampai Cikgu Zahanim perli-perli,ada orang yang awal tahun high score lukisan,hujung tahun dapat 16 markah je.Memula aku tak ambik serius cakap-cakap dia.Ah,aku terer lukisan,takkan aku yang dapat 16 markah tu.
Rupanya memang  Cikgu Zahanim maksudkan orangnya adalah aku,patut la sambil cakap dia jeling-jeling aku,huhu!

Asrama
Siapa pernah sekolah kat sini sure kenal sangat dengan En.K*****.Actually dia seorang warden,tapi entah dari mana dapat nama tu aku pun tak tau.Dah macam warisan dari senior-senior.Apa yang buat En.K***** ni menjadi salah seorang entiti yang paling diingati di sekolah SMTT ni ialah sebab keseriusannya yang annoying.Pertamanya,kuliah subuhnya selalu melajak-lajak sampai lebih 7.00am.Siapa yang tak mandi pagi lagi memang naya la.
Nak sarapan,nak mandi pastu berkejar nak ke kelas pulak.Kedua,kuat sangat politik.Masa tu pulak zaman DSAI baru kena sacked.Serius bosan gua layan cerita politik dia ni.Ketiga,dia pernah buat perangai gila,kunci grill kat tangga hostel untuk perangkap bebudak lewat turun solat subuh.Siapa yang lambat memang tak dapat solat kat surau la.Apekah bebal aku pun tak tau,dah la lewat,langsung tak dapat solat.Kalau solat kat bilik hostel pun,libas tetap libas sebab tak jemaah.
So,kitorang ni tak mau kena libas tapak kaki,terpaksa turun menyusur grill dekat tangga belakang dari aras tiga!Tembok tangga ada lubang kat bawah,muat-muat untuk badan kitorang yang kecik lagi masa tu.Turunkan kaki  dulu,berpaut kat lantai tangga dan kaki meraba-raba cari tempat berpijak.Pelan-pelan turun macam UTK buat ambush.UTK pakai pakaian khas,kitorang dengan baju melayu + kain pelikat.Dasatt!!Memang gila la,kalau jatuh dari aras tiga tu,paling ringan pun patah kaki.Sekarang ni?dah takde sebab nak buat gila macam tu.

Tahun 1999
Masuk Form 5 aku serius sikit,kecuali Subjek Matematik Tambahan yang diajar Cikgu Sujana.Gua memang phail tengok nombor bercampur dengan huruf,rasa macam nak koyak je kertas soalan.Bila ada kerja rumah(atau kerja hostel??),biasanya aku copy dari Ridzuan Safri,ketua pengawas dan merangkap classmate aku.Tak pakai stokin takdak hal punya,dah kawtim confirm tak kantoi lepas perhimpunan.
Bila masuk Form 5,kelas berpindah ke bangunan Perdagangan,sebelah kelas Pengurusan Perniagaan (PPN).Kelas ramai awek cun beb,ada dua orang je lelaki.
Dalam Form 5,Puan Zahanim mengajar subjek PKA dan lukisan Teknik,masa ni aku dah insaf.Bab paling aku suka perspektif dan tangen.Untuk subjek teras yang penting,aku fokus ke subjek Fizik,Cikgu Sujana jugak yang mengajar.Dah Matematik tambahan tak boleh blah,at least satu subjek dia ajar dapat jugak lekat kat kepala otak aku.
Lebih kurang pertengahan 1999,awek yang peramah tu bertukar sekolah.Tak ingat plak sekolah mana,tapi ke kampung halamannya di Terengganu.So,hidup kena diteruskan,kena habiskan jugak sekolah ni,alang-alang menyeluk pekasam.Owh,lupa.Sebelum ni aku minat gila dengan subjek Sejarah,tapi malang aku dapat Cikgu yang bersikap aneh.Lupa pulak nama dia.Manjang moody,dan yang aku perasan tiap-tiap tahun pregnant kot,haha!
Cikgu Sejarah aku ni macam anti je dengan aku.Padahal aku tak pernah tinggal buku teks,tak ponteng kelas dia,kerja rumah siap,segalanya complete.Tapi dia macam tak puas hati je dengan aku.Bila ada sesi soaljawab,orang lain dia tanya satu soalan je dah boleh duduk,time aku empat lima soalan dia tanya sampai aku kantoi tak boleh jawab.Macam biasa,kena berdiri sampai habis kelas.
Terus aku benci dengan subjek Sejarah.Serius phail la Cikgu tu.Padahal bukannya gua bebal pun.Lantaklah,SPM dah dekat.Kena harung jugak sebaik mungkin.Tak la baik mana pun keputusannya,sekadar cukup untuk aku sambung belajar ke Politeknik.Pada awalnya aku rasa cam hampeh je sekolah ni,tapi bila aku masuk Politeknik,aku ada ramai kawan dari sekolah SMTT yang turut sama dapat sambung pengajian ke Politeknik Kuantan.
Selain dari tu aku belajar berdikari dan mudah beradaptasi dengan suasana baru.Jauh dengan family pun berehhh.........Pernah jugak aku buat perangai masa Form 4,tiap-tiap minggu aku balik kampung.Mujur arwah bapak aku sporting,balik hostel tak pernah aku naik bas,memang dia hantar punya.Kalau aku malas balik petang Ahad,pagi Isnin dia hantar aku.Bukan dekat beb,pukul 5 pagi gerak dari rumah aku.Gila sporting bapak gua.
Lain kali gua sambung merepek lagi amacam?

*Informasi dari laman web rasmi SMTT .Last update 17 Oktober 2000.Gila ahh!