Jumaat, 23 September 2011

Diesel RC Car;Biaq Betoi!


Biar betik Harian Metro ni.RC Car pakai diesel fuel???Nampak macam pakai bateri je?

Memula aku suspek wartawan masih stim kuih tat nenas,so aku Googlekan tentang RC car pakai enjin bahanapi diesel.Sebab tak pernah pulak aku dengar RC engine pakai diesel,biasanya nitro fuel atau bateri Li-Po je.
Pertamanya sebab bahanapi diesel ni biasanya terbakar melalui proses mampatan.Peringkat awal masa enjin sejuk memang ada gunakan heater untuk memanaskan udara.Tapi untuk enjin diesel komersial lah.Enjin RC tak tau la ada heater ke tak.
Kedua,nisbah mampatan enjin diesel biasanya tinggi.Kalau enjin petrol biasanya paling tinggi pun 10:1.Enjin diesel boleh sampai 20:1.So,material blok dan head biasanya memang tahan pressure tinggi tak macam enjin petrol.Mostly blok cast iron.
Diesel masuk kedalam ruang pembakaran dalam bentuk kabus halus selepas melalui fuel distributor pump;maknanya diesel bertekanan tinggi akan dipancitkan kedalam combustion chamber.Aku tak ingat berapa bar,dulu masa aku stadi Automotif  Diesel ada buat eksperimen tuning injector diesel.

Yang aku musykil sekarang ni bila aku Google,wujud rupanya Diesel RC engine.


Tapi tak ada pulak spec untuk aku siasat.Musykil betul gua...takkan diesel pakai karburetor kot?Fuel pipe pun pakai tiub getah je?Arghhhhh!!!!