Isnin, 26 September 2011

Jangan Terbabas Dalam Perbelanjaan



Sementara aku tunggu mamak siapkan milo ais bungkus aku,aku ternampak paper The Star atas meja makan;headernya menarik perhatian aku.Akhbar The Star bertarikh 22 September 2011 dengan artikel muka hadapan bertajuk 'We Overspend'.

"On average,41 are declared bankrupt every day,mostly due to credit card debts,while every weekend,about five million throng the 300-odd shopping complexes in the country."

"many of those declared bankrupt due to credit card debts were below 40 years old."

Perkara ni sebenarnya jauh lebih serius dari masalah politik yang kebanyakan dari kita runsingkan.Aku rasa kebanyakan graduan yang baru bekerja ada kad hutang.Kelayakan untuk mempunyai kad kredit pun sangat mudah.Kalau kita tak apply pun,institusi kewangan yang offer.
Aku memang selalu mengelak bila terserempak dengan salesman kad kredit ni.Malas aku nak layan.Ditakdirkan satu hari aku berurusan dengan sebuah institusi kewangan yang juga pemilik satu jenama pusat beli-belah terkemuka kat Malaysia ni.
Diorang offer aku dengan kemudahan kad kredit diorang dimana yuran tahunan kad kredit tak perlu aku bayar asalkan aku berbelanja guna kad kredit diorang.Aku cuma setuju je untuk cuba apply memandangkan semua diorang uruskan based on personal detail aku yang diorang ada.Tak lama,dalam dua tiga hari je permohonan aku lulus.
Sebelum ni pernah jugak satu bank pembiaya pinjaman kereta aku offer benda yang sama.Tapi requirement dia ketat sikit,so permohonan tu tak lulus.
Berbalik kepada kisah permohonan kad kredit aku yang dah lulus tadi;aku diminta mengambil kadnya di cawangan institusi kewangan tu yang terletak di Bandar Baru Klang.Aku ni jenis malas nak turun Klang,rasa semak je pegi sana.Redah pulak dengan motor,panas beb.Nak driving,takut jem.Aku memang rimas dengan dua benda ni,cuaca panas,jalan jem.
Sudahnya sampai sekarang aku tak tuntut kad tu.Lantaklah,aku tak minat sangat.Bukan apa,aku sedar gaji aku kecik.Dapat bayar hutang-hutang,bil dan sewa rumah pun dah alhamdulillah.Nak tambah lagi beban kad kredit,no way man!
Bebaru ni member baik aku cerita tentang ekonomi rumahtangga dia.Gaji dia lebih kurang aku je aku rasa,isteri dia cikgu.Dia baru je beli rumah teres sebagai pelaburan dan jugak aset.Dengan anak tiga orang yang masih kecik,keadaan kewangannya agak stabil.Nak kata mewah tu takla,cuma memadai nak hidup kat bandar ni.

Suatu Ketika Dulu
Beberapa bulan lepas aku dengan member-member sedepartment teruja dengan pakej HD Astro.Aku yang memang dah ada TV LCD sejak bujang terus je upgrade ke HD.Bila datang kerja selalu la racun diorang suruh ambik TV HD.'Terbontang bijik mato!'Tu la ayat power aku bila cerita pasal HD,haha!
Salah sorang member sekerja aku pun ikut sama beli TV baru,tapi dia amik Samsung plasma 42 inci.TV plasma sekarang dah murah,kalau tak silap aku dia beli dengan harga 1.6k.Dah jadi dua orang tukang racun,kalau takat racun sikit-sikit takpe,kitorang ni racun RoundUp.
Member yang anak tiga tadi pun pelan-pelan kumpul duit.Satu hari aku nampak duit 2k berikat getah dalam loker dia.Aku ajak la dia pegi kedai elektrik,sambar Full HD terusss...Dia cakap nak kumpul sikit lagi,nak amik LED.

Present Time
Masa dia cerita pasal ekonomi rumahtangga dia,dia cerita pasal TV.Rupanya dia dah sambar Samsung LED SmartTV 46 inci.Siap free dongle apakebendatah.Dia suruh aku teka berapa harga.Aku jawab la mau 7k jugak.Ternyata tekaan aku hampir tepat,harganya melebihi 6.5k.

'Gila banyak duit hang!'

Korang boleh teka apa skrip member aku.Ternyata kad kredit punya penangan.Laju je swipe.Memula member aku keberatan jugak,tapi dia kalah dengan hujah orang rumahnya.Member aku sedikit ralat dengan keputusan tu,tapi apa nak buat.Benda dah duduk kat rak TV rumah dia.Cuma dia cakap dia kena hati-hati la jangan terbabas dalam perbelanjaan.Satu yang merisaukan dia,dia takut tiba-tiba jatuh sakit atau tak mampu bekerja,siapa nak bayar semua tu?
Bila dengar cerita dia,aku bersyukur sebab tak ambik kad kredit aku.Aku yakin kelemahan aku ialah boros,tapi mujur aku jenis penyabar sikit.Tak dapat benda yang aku nak takpe lagi,asalkan aku tak susah kemudian hari.Kalau ikut nafsu serakah aku,mau aku swipe sambar Advan RGD 17",PS3,DSLR...ahhh!banyak la bendanya kalau dah kad kredit dalam tangan.Aku teringat kata-kata aluan pengarang dalam majalah permotoran Bahasa Melayu otai kat Malaysia,KERETA.Katanya pelan-pelan kayuh...Jangan ikut orang.Aku suka baca majalah ni.Aku baca sejak aku tingkatan empat,keluaran pertamanya cover Proton Putra kaler oren pearl,Rashid Sidek punya.Tak macam satu lagi majalah tu,kuat kencing.Honda EK top speed 400km/j,tapi pakai brek drum.Macamana tah dia ukur top speed EK tu,dia ingat semua reader majalah dia bangang ke hapa.