Selasa, 8 November 2011

Backlink La Kononnya

Selamat kembali bekerja!
Ok ke raya haji tahun ni?Boleh la ye tak.Lepas sembahyang raya,masing-masing tebongkang depan TV sampai petang.Hari Ahad bersedia nak mengadap jem kat highway Karak.Yep!Normal untuk tahun-tahun kebelakangan ni.Contohnya perjalanan normal aku dari kampung ke KL lebih kurang 2 jam 30-45 minit.Semalam gerak jam 5.00pm,sampai rumah kat Damansara hampir 10.00pm.

FAIL #1
Lorong tunggal SmartTAG di tol Bentong sesak mengalahkan lorong tunai.Terbukti SmartTAG tak mampu mengurangkan kesesakan jalanraya kalau lorongnya cuma satu,lepas tu highway ada dua lane saja.Tiga lorong tunai,dua lorong Touch n Go,dan satu lorong Smart TAG,total ada enam lorong tol,berasak-asak kepada dua lane.Kesimpulannya tetap FAIL.Puncanya,kereta makin banyak....

FAIL #2
Last day aku update blog Jumaat lepas.Asalnya aku nak tukar dofollow jadi nofollow semula sebelum habis kerja.Last minute aku biarkan jugak,nak tengok kesannya sepanjang cuti raya Haji.


Dalam bulatan tu,pageview Jumaat lepas,dan seterusnya....Angkanya tak payah le aku tunjuk.Mengecewakan.Entah betul ke tidak teori backlink ni,aku pun tak taulah.Dua sebab yang aku rasa berkaitan dengan penyusutan pageview ni.Pertamanya,blog aku tak ramai pengomen.Kedua kemungkinan hari raya Haji,tak ramai orang browse internet,memasing sibuk menghadap sup daging/tulang korban.
So,kembali kepada asal,berblogging dengan cara yang paling asas,dan semestinya paling sukar.Terutamanya tanpa sebarang 'sifu',semuanya Google sudah...