Khamis, 17 November 2011

Permainan Bebudak Zaman MS-DOS

Kekadang bila idea tak mari,semak jugak kepala.Time ni la peluang nak update pun,balik rumah kang dah takde masa nak buat entri(sebenarnya dirumah tiada perkhidmatan internet,uhuk!).Nak cerita apa agaknya ni....

Jom masuk mesin time travel buatan anak tempatan................BUZZZ!!(bunyi mesin ke bunyi YM?)

Tahun awal 90an
Zaman ni aku kecik lagi,tapi rangkum sekali la memana tahun dalam 90an tu.Kira time yang sesuai la ni.Apa sebenarnya yang aku nak cerita sampai kena time travel ni?Hahaha!Sebenarnya saja-saja aku nak mengenang balik permainan-permainan yang dah tak dimainkan bebudak zaman IPhone.Sekarang kan dah nak dekat cuti sekolah.Aku suka cuti sekolah,macam-macam akitiviti outdoor boleh buat.
Masa aku bebudak dulu,permainan ada musim.Terutamanya cuti sekolah.Kalau musim layang-layang,semua main layang-layang,jenis mak ayah senang hulur duit(takpun seluk kocek seluar bapak),beli je kat kedai,baru 50sen.Apa jenis gambar superhero,semua ada.Jenis yang taknak menyusahkan bapak,buat sendiri guna kertas suratkhabar.Rangka layang-layang guna buluh kering yang diraut.Bebudak sekarang?Raut lidi pun tak pandai gamaknya.
Bosan main layang-layang,tukar main guli.Aku dulu tak la jaguh sangat main guli.Bawak modal berentap 20 biji,balik kosong.Biasanya dalam banyak-banyak guli,mesti ada sebijik guli 'master'.Ada 'ong' punya guli la orang kata.Zaman bebudak dulu iman tak kuat lagi,percaya benda-benda karut,guli semua sama je.Sebenarnya pandai baling dengan tak je.Tapi betul,main guli memang aku tak terer,terjebak tetap terjebak.Kena follow trend kalau nak berkawan dengan anak jiran.
Tinggal musim guli,masuk musim gasing pangkah pulak.Haaaa....main gasing gua boleh kerek sikit.Main gasing pun ada beberapa teknik karut jugak.Paku gasing tu dipipihkan jadi macam mata lembing,so bila memangkah,sompek badan gasing kengkawan,haha!Tak tau sompek tu apa?Sompek tu maksudnya terserpih.Nak mengelakkan gasing kita pulak tersompek dipangkah orang,senang je...Tepek paku tekan banyak-banyak keliling gasing,takde la badan gasing tembus kena paku bila dipangkah.Amacam,genius?Cuma satu jela,permainan gasing ni bahaya sikit.Laman rumah dah tentu hancur.Bayangkan kalau gasing tu landing kat kepala,huuuuuu!!!
Zaman aku dulu,main permainan macam ni memang serius.Merantau ke blok-blok lain(perkampungan felda ada banyak blok,satu blok satu puak),bukan cari gaduh,ajak lawan main game kampung.Main badminton pun macam tu jugak.Kongsi duit beli shuttlecock,libas sampai bulu tertinggal dua-tiga helai.Bukan kemenangan yang dicari,kepuasan bermain tu yang penting.Sifat tu aku terbawa-bawa sampai sekarang.Entah kenapa aku tak kisah sangat kalau tak menang,asalkan semua orang seronok.
Yang aku dapat ceritakan ni cuma sikit je dari warna-warni kehidupan zaman kanak-kanak aku bila cuti sekolah.Banyak lagi kisah yang menarik dan mungkin juga sama dengan orang yang hampir sebaya dengan aku.Ada masa aku cerita lagi.Jadi budak kampung memang best!