Rabu, 11 Januari 2012

Kidalkah Korang?

Aku dilahirkan sebagai seorang kidal.Segalanya aku buat guna tangan kiri kecuali makan.Itupun kalau makan dengan sudu,sudunya aku pegang dengan tangan kiri.Kalau aku pegang sudu dengan tangan kanan,alamatnya nasik takkan dapat disodok dari pinggan.Akibatnya,nasik lebih banyak jatuh ke tepi pinggan berbanding jumlah nasik yang dapat masuk kemulut.Kekadang orang usyar aku semacam je,tapi pedulik hapa aku.Janji aku senang nak makan.
Antara lapan adik beradik,aku dan adik perempuan aku saja yang menggunakan tangan kidal.Itupun masa adik aku kecik,sengaja aku ajar dia guna tangan kiri.Saje,sebab aku rasa orang tangan kidal ni banyak kelebihan.Tapi kidal ni boleh diajar atau tak,aku tak pastilah.Mungkin juga adik aku memang takdirnya dilahirkan kidal pun.
Pada pendapat aku dan pengalaman aku sebagai lefties,orang kidal biasanya kreatif dalam apa juga bidang seni lukis.Jenis tangan tak goyang punya.Akibat penggunaan tangan kiri yang berlebihan,saiz tangan kiri aku besar sikit dari tangan kanan.Itu yang aku tahu tentang kidal.Tapi ada banyak fakta menarik tentang manusia bertangan kidal,ada yang menarik dan ada yang tak best.Meh baca pelan-pelan.