Jumaat, 27 Januari 2012

Kamal Ashnawi ; Melayu Terkaya Di Dunia?

Dalam akhbar The Star semalam aku tertarik dengan artikel tulisan Philip Golingai
(pgolingai@thestar.com.my) mengenai 'trillionaire' bernama Kamal Ashnawi yang mendakwa beliau adalah pewaris Maharaja China dan juga seorang raja di Indonesia dengan gelaran Raden Mas Prabhu Gusti Agung Ki Asmoro Wijiyo.Satu baris kata-kata dari beliau yang agak mengejutkan adalah ,"this mean that 86.7% of the worlds money belongs to me". Wow!Menarik ceritanya kan?
Aku harap Philip Golingai tak marah aku tulis semula sebahagian ceritanya dalam bahasa Melayu. Aku cerita sikit-sikit sajalah, kalau nak baca penuh, cari paper The Star semalam, 26 Januari 2012.
En.Kamal Ashnawi dilahirkan pada 1 Januari 1964 di Tanjung Malim Perak. Menurut beliau, dia juga adalah warganegara Belanda dan juga pewaris Maharaja China yang suatu masa dulu melarikan diri dari China ke Kedah. Beliau membesar di Tanjung Malim dan satu masa dulu neneknya memberitahu, dia adalah seorang yang istimewa.
Akhir tahun 1980-an, Kamal bertemu seorang keluarga diraja Indonesia di Belanda menyatakan dia adalah berketurunan raja. Sekali lagi di London pada awal 1990-an, peguam memaklumkan kepadanya tentang kekayaan keluarga dirajanya. En.Kamal tidak mempercayai kata-kata peguam tersebut dan mereka terbang ke Hong Kong untuk bertemu 'penjaga khazanah diraja'.


Dari Hong Kong,En.Kamal dan penjaga harta tadi ke Kunming untuk melihat harta yang disimpan didalam gua yang terletak di puncak gunung. Gua tersebut dikawal oleh sepasang pegawal yang kebal. Tanpa kebenaran pengawal,sesiapa yang masuk tanpa izin akan muntah darah dan mati. Kedengaran agak fiksyen di zaman moden ni,tapi teruskan membaca.
Di dalam gua tadi terdapat gold bar,jade dan wang tunai US yang menurut beliau sangat banyak jika dibandingkan dengan harta karun dalam filem National Treasure lakonan Nicholas Cage. Selain dari itu,keluarga diraja membuat keputusan supaya beliau menjadi pentadbir tunggal kekayaan keluarganya yang terdapat di seribu buah bank seluruh dunia.
En.Kamal juga menunjukkan bukti gambar bersaiz A4 gambar harta karun,penjaga harta dan surat akuan dari HSBC yang menyatakan beliau mempunyai akaun simpanan berjumlah lima trillion euro!
Yup.
Mata korang tidak bermasalah dan aku tidak typo. Cerita ni aku ringkaskan dari tulisan wartawan The Star yang aku nyatakan kat atas tadi.
So,apa pendapat korang?Harta karun Cibola dalam filem fiksyen National Treasure:Book of Secret yang aku tonton sudah cukup banyak jumlahnya. Kota kecil yang diperbuat dari blok-blok emas,dan En.Kamal cakap jumlah itu masih lagi sedikit. Maksudnya jauh lebih banyak dari harta Philosopher's Legacy dalam fiksyen permainan konsol MGS3,iaitu sejumlah wang yang dikatakan mampu membiayai perang dunia sebanyak lima kali?
Susah untuk aku percaya wujudnya harta sebegitu banyak dibawah kawalan seorang individu. Akaun simpanannya saja lima trillion Euro,mustahil dalam hayatnya sekarang tak wujud sebarang niat untuk menikmati sedikit kenikmatan hidup mewah.Duit banyak kalau tengok je tak jadi ape bang!
Atau sekurang-kurangnya beliau buktikan kemampuan kewangan beliau dengan mengepam bajet barang beberapa K dalam akaun Maybank untuk aku selesaikan hutang belajar,huhuhu!!