Isnin, 9 Januari 2012

PS2;Mau Repair Lagi Ka?

Semalam aku belek-belek la PS2 Slim aku yang dah agak lama pencen.Aku percaya,benda-benda permainan macam ni Sony dah buat selasak mungkin untuk memastikan jangkahayatnya panjang dengan penggunaan normal.
Sebelum ni aku pakai memang tak ada masalah.Lebih dua tahun aku tinggalkan konsol PS2 ni kat rumah adik aku yang sememangnya hantu PS2.Orang lain main game jugak,tapi dia ni lain.Dia cuma kenal game Winning Eleven je.Kalau hari minggu,dia boleh main dari pagi sampai ke malam,tanpa perlu makan/mandi.Hari biasa tak la selama tu,tapi tetap main setiap hari.Akibatnya bila aku nak pakai semula PS2 ni,cuma tinggal nyawa-nyawa ikan.Masuk disc baru pun liat nak loading.
Bila aku check,rupanya disc motor dah jammed.Kalau nak diikutkan,baik beli PS3 je terus,apa barang layan PS2 lagi.Disebabkan benda ni aku beli dengan duit titik peluh aku,aku tetap nak pastikan benda ni masih berfungsi dengan baik.Bukan macam bebudak sekarang parent belikan,bila dah jemu campak je dalam tong sampah.
So,inilah dia benda-benda yang rosak.Aku pernah tanya harga repair kalau kat kedai,sekitar RM180.Rosak apa sekalipun harga tetap sama.Tapi saje je aku survey harga benda-benda ni kot-kot jauh lagi murah.


PS2 Slim ribbon cable RM3.65

PS2 Drive Motor Only antara RM16.02 - RM19.28
PS2 Lens Assembly antara RM25.15 - RM53

Power Switch PCB  antara RM12.50-RM22.50


Semua harga dari laman ebay.com.my.Lebih kurang harga repair kat kedai je ek?Benda-benda ni pun plug and play je.