Sabtu, 11 Februari 2012

Chopstick dan Toll Free Line

Dalam sebulan boleh dikatakan dua ke tiga kali aku dan wife aku makan di Jombali.Jombali ni lebih kurang macam kopitiam la kot.Kebelakangan ni kami suka kesana sebab nak makan ABC.Cuaca pun dah panas lain macam sekarang ni.Kalau empat lima tahun lepas,36 Celcius tu dah panas melampau.Sekarang ni dah jadi suhu harian,dah lali dah.Haritu aku check cuaca guna software AccuWeather dalam handphone aku,suhu kat Jerantut 42 Celcius!

Berbalik ke ABC tadi.Selain ABC,ada la hidangan sampingan dipesan.Bila makanan dah nak habis tiba-tiba wife aku tanya kenapa orang cina susah payah makan mi guna chopstik,guna sudu/garpu kan senang.Punca wife aku tanya macam tu sebab dia terkial-kial cuba sepit hirisan timun dalam pinggan aku.Aku pun demokan kat dia macamana nak guna chopstik.Senang aje,cuma aku tak tau sejak bila aku tau makan guna chopstik.Mungkin masa aku kerja Clara International dulu.Banyak kenal makcik-makcik chinese,so sikit sebanyak terikut gaya diorang makan.

 

chopstick

Selalu aku tengok diorang ni suka makan mi segera,padahal gaji bukan sikit.Diorang memang tak hirup kuah mi segera tu,tak macam orang kita.Kalau boleh kuah megi tu tuang kat nasik buat macam sup.Bila sepit mi guna chopstik,kuah megi takkan dikaut sekali.Betul-betul mi sahaja yang masuk mulut.Lama-lama aku faham kenapa makcik-makcik chinese ni balun megi je tiap hari.Tiap hujung tahun diorang suka melancong ke oversea.Salah sorangnya aku panggil Auntie Koh yang rajin jenguk cucu dia kat Hong Kong.

Pernah sekali aku sakit tekak yang lama sebab infection,Auntie Koh rebuskan aloe vera untuk aku minum.Dua tiga hari amalkan memang baik terus.Baik korang try kalau sakit tekak,cuma nak tahan pahitnya tu yang perlu kekuatan mental sikit,hehe!

Entri ni memang khas untuk aku merepek benda-benda yang dah lama aku nak cakap,tapi asyik terlupa je,salah satunya yang ini.Dalam perjalanan semalam aku ternampak satu lori lojistik TA-Q-BIN.Pastu aku nampak nombor hotline 1 300 88 TAQBIN.Baru aku teringat satu benda yang aku musykil sejak sekian lama.Yang nombor TAQBIN tu satu contoh je.Banyak lagi nombor lain yang aku rasa nak sepak je pasal apa diorang tulis macam tu.Aku yang slowpoke ni memang tak boleh faham macamana nak dail contohnya nombor macam ni,1 300 88 SAGE(untuk syarikat Sage UBS).Kadang-kadang ada kurungan kat belakang untuk tunjukkan apa benda nombor disebalik SAGE tu.Tapi ada juga yang tak ada.Kan senang tulis je nombor sebenar,orang nak dail pun mudah…Ape daa!