Selasa, 28 Februari 2012

Istilah Cantik Itu Luas Maksudnya


T-Ara Intercew pictures (5)
gambar hiasan Kumpulan T-Ara
Aku tuliskan entri ni sebagai respon kepada ‘luahan rasa’ (Smile with tongue out) isteri aku dalam entrinya tentang perempuan cantik. Disebabkan beliau sedang menjalani fasa-fasa akhir pregnancy,emosi pun tak stabil,maka banyak soalan merapu yang ditanyakan kepada aku.Mujurlah mood dia pun tak merapu,sangat bagus walaupun kelihatan terbeban dengan saiz perut yang makin besar.Aku selalu pesan kat dia,walaupun sarat mengandung,jaga penampilan.Jangan nampak serabai,muka kena berseri.Bukan apa,kekadang aku tengok perempuan mengandung muka pucat lesi je,rambut pun kusut.Tapi wife aku bertudung.
Bila berdua menonton tv,kekadang isteri aku suka tanya pandangan aku tentang perempuan lain.Thats good kerana aku tau dia tanya macam tu sebab sangat sayangkan aku.Tapi aku ni memang jenis suka bergurau,aku jawab aku suka tengok perempuan cantik sebab dah jemu tengok muka dia hari-hari(saja nak melawak).
Then dia tanya lagi,kalau dia ditakdirkan  dah ‘tak ada’ lepas lahirkan baby nanti,adakah aku akan kahwin lain? (soalan macam ni paling aku menyampah,rasa nak start motor lepak kedai mamak lagi bagus).Maka aku jawab aku akan kahwin lain sebab our baby memerlukan ibu,ibu yang cantik.Pun dalam nada bergurau sebab aku memang suka bagi wife aku merajuk,hehe!
Wife aku tanya lagi,kenapa nak yang cantik?
Aku jawab lagi,nak yang cantik sebab nak tengok hari-hari supaya tak jemu.Aku pun usik dia,bagitahu yang dia dah gemok,dah takde shape.haha!Tapi wife aku pun faham,aku memang suka bergurau macam tu.Semua lelaki suka perempuan cantik,cuma bezanya cantik itu subjektif dan berbeza dimata setiap individu.
Cantik juga berbeza di setiap pelusuk dunia ni.Di Hawaii lain,Papua New Guinea lain dan di Burundi pastinya lain.Orang kita tak boleh blah tengok perempuan kulit hitam merelip,tapi ramai juga perempuan kulit hitam berjaya ketahap supermodel macam Alek Wek.Googlekan nama dia ni,memang hitam betul.Sebab apa dia boleh jadi supermodel,walaupun gelap,kulitnya bersih.
Terlalu banyak kriteria untuk melabelkan seseorang perempuan itu cantik.Paling biasa dari rupa paras.Tapi rupa paras cantik pun kalau kedekut nak senyum tak guna juga.Atau rupa cantik tapi tak ada budi bahasa.Paling fail kalau rupa paras cantik,kaki berlumut.Duhhhh………..
Aku ni agak ‘gemar’ memerhatikan kaki (buku lali dan kebawah sajalah ya) perempuan.Sebabnya dari situ kita akan tau perempuan tu seorang yang pembersih atau tak.Tapi ini cuma kaedah aku,orang lain aku tak tahulah.Yelah kan,muka je cun kalau tak jaga kebersihan masalah juga.
Tapi nak usya kaki orang pun jangan la beriya sangat.Cover-cover sikit.Kang tak memasal kena hempuk dengan high heel

*Menurut jangkaan doktor,27 Mac ni my baby girl akan keluar.Terharu sebab aku akan jadi bapak…wuuuu….