Rabu, 22 Februari 2012

TOM’S GT86 2012

2012-toyota-86-by-toms_600x0w

Toyota GT86 dengan kit badan TOM’S

 

Satu usaha Toyota untuk mengembalikan kegemilangan Trueno GT Apex 86 yang sememangnya legendary adalah punca kewujudan FT86.Sure ada timbul persoalan kenapa Toyota tak reproduce je AE86 ye tak?Kali terakhir aku dengar Toyota keluarkan semula AE86 adalah untuk penggambaran filem Initial-D,sebanyak 2 unit dihasilkan.Itu saja.

Bukan senang nak buat semula,yang penting sekali kereta tu dah tentu tak lulus ujian emisi,pedestrian impact,dan macam-macam lagilah.Law zaman dulu bukan ketat macam sekarang.

Semua tahu FT86 ada jelmaan dalam bentuk Subaru BRZ dan Scion FR-S,enjin pun sama,boxer 2.0.Versi TOM’S ni diberi sedikit sentuhan untuk memberi kelainan rupa paras berbanding kembarnya yang banyak iaitu bumper depan dan belakang yang direka semula dan rim aloi baru.

AE86 dalam keadaan baik sekarang ni ada yang jual cecah 60k.Legend punya pasal.Rugi aku tak racun arwah bapak aku sambar sebijik masa zaman aku sekolah dulu.Tadi aku survey Mudah.my,ada sebijik nak jual 13k je tapi stok main trek.Tahap barai tu tak taulah.Standby la barang 20k lagi kalau niat nak bagi cun.