Isnin, 19 Mac 2012

Orang Gaji dan YB

Gabriela Spanic sebagai maid dalam La Usurpadora
Dulu masa belajar kat politeknik,petang-petang aku ngan member serumah aku layan telenovela La Usurpadora.Rasa macam comel gila Gabriela Spanic tu,padahal watak orang gaji je.Tak memasal gua ponteng kelas Teknologi Haba sebab taknak miss drama sabun(soap opera) ni.
Semua tau kan pasal maid dari seberang perlu dibayar gaji RM700 dengan satu job sahaja?Ini bukan aku atau kerajaan kita cakap,gomen Indon yang cakap macam tu.Pendapat aku?Banyak cengkadak punya Indon.Buta kayu pun nak gaji tujuh ratus ringgit Malaysia.Nak satu job kunun,bagi keje blowjob kang?
Aku tak pernah la pakai maid,tapi aku boleh bayangkan kalau ada maid ni makan,tempat tinggal dah ditanggung majikan.Kalau majikan baik,pakaian pun dibagi.Punca kerajaan Indon berkeras adalah disebabkan banyak kes dera orang gaji.Kes orang gaji sapu reta benda majikan ada diorang highlight?Macam la diorang hantar angel untuk jadi maid kat Malaysia ni.
Ape?
Angela Baby?
Angela Baby memang la comey tapi plastik.
Kes dera maid ni kat mana-mana pun ada,kat Arab Saudi pun banyak.Diorang ni nama je Arab,tapi yang jahat kurang sikit dari Yahudi pun ada.Nama pun manusia,so tak terkecuali lah para maid-maid ni.Terselit jugak barang sorang dua yang jahat ye tak?Aku rasa soal gaji 700 tak jadi masalah sangat asalkan multitasking dan boleh dipercayai.Masalahnya kerajaan Indon bukan boleh beri jaminan yang maid diorang betul-betul berkualiti.Nasiblah kalau dapat yang bagus.
Masa aku kerja kat kilang kosmetik di Puchong dulu,bos aku punya maid kena kerja kilang.Balik rumah buat kerja-kerja maid pulak.Gaji maid RM400 je masa tu.Salah seorang maid tu umurnya baru 17 ke 18 tah,tapi terpaksa tipu umur untuk dapatkan permit kerja.Aku tengok muka dia pun aku tau dia bebudak lagi.Tapi budak tu bijak,suka berceloteh.Tengok gaya bercakapnya takdelah nampak macam orang yang tak pernah sekolah menengah.Cita-cita dia nak jadi DJ radio,haha!Walaupun dia terpaksa buat dua kerja,tapi dia jenis yang ceria.Seronok kerja kilang agaknya.Habis je permit kerja dua tahun,dia balik Jawa.Beberapa bulan lepas tu budak tu call aku,dia dah kerja kilang elektronik kat Kedah.Itulah kali terakhir aku dengar berita pasal bekas maid ex-boss aku,lebih kurang enam tahun lepas.Sekarang ni mungkin dia berjaya menjadi DJ untuk mendodoikan suami dan anaknya.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cerita lain..
Aku malas buat entri lain,so aku sumbat je sekali kat sini.Final Raja Lawak musim 6 dah berlangsung Jumaat lepas.Tahniah kepada kumpulan Shiro dan Zero.As expected,diorang jadi juara dan naib juara.Tapi season ni lawak kurang mantap la.Pelik jugak aku,apa tujuan dilantik chief kecik untuk guide peserta.Bila buat persembahan,still ada jugak yang tak kelakar.Takkan chief approve jugak proposal persembahan mingguan walaupun tak kelakar langsung?Atau pelawak berbakat semulajadi dah pupus kat Malaysia ni?
Walaubagaimanapun,Shiro dan Zero memang berbakat.Hidup YB!!!