Rabu, 4 April 2012

Keibubapaan Yang Gagal

Aku belum ada anak,sehingga entri ini ditaip.Pengalaman aku dengan bayi dan budak kecik cuma semasa menyaksikan dua adik perempuan aku yang akhir membesar depan mata aku.Kebetulan mak aku seorang yang sibuk walaupun tak sama sibuknya macam wanita bekerjaya zaman sekarang.Jadi surirumah sepenuh masa memang sangat sibuk,apatah lagi kalau ada menjalankan aktiviti perniagaan kecil-kecilan.Dalam kes mak aku ni,mak aku adalah pembuat kuih prolifik dalam kampung.

Kebetulan pulak masa tu aku dah habis belajar dan jadi ‘pembantu suri rumah sepenuh masa’(menganggur sebenarnya).Setiap pagi mak aku akan letak adik perempuan aku yang masa tu baru pandai merangkak di sebelah aku.Kerja aku setiap hari cuma bermain PSOne sambil mengawasi adik aku supaya jangan mengacau mak aku di dapur.Ada masa bila aku malas nak jaga,aku pernah tambat adik aku kat kaki kusyen.Jahat betul.

Zaman sekarang parents suka bagi anak-anak main IPad.Nampak bagus sebab kecik-kecik dah pandai klik mana-mana aplikasi permainan yang dia nak,tapi aku rasa lelama anak-anak akan jadi anti sosial dan terlalu asyik dengan ‘permainan’ yang advance macam tu.

Dibawah adalah contoh-contoh parenting yang sangat worst.Jangan buat macam ni pada bayi anda dan kemudian diupload ke Facebook.

 

Parenting1

Parenting2

Parenting4

Parenting5

 

Lagi gambar dan info di DailyMail