Selasa, 15 Mei 2012

Majlis Akikah Dhia Fatheeya

Hari Ahad lepas 13 Mei 2012,berlangsung majlis akikah anak aku di rumah mertua.Walaupun dalam kesibukan kerja,aku pulun jugak bagi siap supaya tak perlu bekerja hari Ahad.Itupun dengarnya mak mertua aku agak bising-bising sebab pada dia aku tak perlu kerja.Masalahnya adalah jadual kerja aku padat dan sentiasa berubah.Aku sendiri tak setuju majlis akikah dijalankan waktu aku sibuk ni,tapi apakan daya.Terbaik bagi aku ialah win-win situation.Kerja aku siap,kenduri pun jalan.Beres!

Sikit sebanyak aku upload gambar yang sempat aku capture untuk tatapan kawan-kawan atau saudara mara yang tidak dapat menghadirkan diri.Maaf juga sebab jemputan lambat diberitahu,aku sendiri pun was-was dengan tarikh yang dipilih.Tak berapa nak confirm pada awalnya.

 

Acara yang penting iaitu ‘tahnik’.Tahnik bertujuan untuk menguatkan mulut bayi dengan menyuapkan kurma,madu dan air zam-zam.Tahnik dijalankan oleh orang yang mempunyai ilmu agama tinggi dan dalam kes anak aku,imam jurunikah aku dulu sudi mentahnikkan anak aku.Terima kasih Ustaz!

IMAG0046

 

Ibu Dhia Fatheeya tersenyum lebar walaupun mata mengantuk gila…

IMAG0047

 

Buaian yang direkabentuk mengikut konsep fairytale Cinderella.Aku sebut chariot ni sebagai kereta bawang,dan setelah mendapat bantahan hebat bahawa fakta aku salah,baru aku tau ianya bukan kereta bawang,sebaliknya adalah kereta labu.

 

IMAG0050

 

Semua happy-happy belaka!

IMAG0052

IMAG0053

 

Dalam majlis ni juga aku sempat berjumpa dengan suami kawan wife aku yang berpangkat kapten dalam Angkatan Tentera Malaysia.Aku rasa aku pernah buat entri pasal majlis kahwin diorang yang penuh protokol dan dihadiri kawan-kawan pengantin perempuan semasa belajar di Dublin,Ireland.

Aku pulak memang suka bercerita bab militari ni,dan kapten tu agak kagum dengan aku sebagai orang awam yang tahu agak banyak tentang dunia ketenteraan.Biasanya anak askar je suka bidang ketenteraan.Banyak sangat tahu tu jauh sekali,aku pun tau dari pembacaan dan internet.Selebihnya classified.Pokok pangkalnya minat.Military dan kejuruteraan tidak dapat dipisahkan.

Beberapa topik dibincangkan dengan kapten tu termasuk isu Bersih 3.0,dan aku boleh simpulkan yang sesetengah rakyat Malaysia sebenarnya ‘dahagakan’ peperangan.Sekali terjadi perang,aku berani bertaruh takkan ada satu manusia kat Malaysia ni yang berani sebut Bersih lagi.Kita terlalu selesa dengan kehidupan kita sekarang.Nanti aku ulaskan dengan lebih spesifik,tak kena gaya boleh dapat komen maki hamun,haha!