Jumaat, 8 Jun 2012

OK Ke Sygic GPS Android?

GPS

 

Kimi mo Suzuran aaaa??

Walaupun Takiya Genji kelihatan power dalam Crows Zero dan juga hebat dalam mengepalai kumpulan GPS,aku tak percaya badan kering beliau mampu menahan tumbukan bertalu-talu.Tanpa GPS,Suzuran tetap huru-hara,tapi tanpa Global Positioning System pasti anda sesat ketika mencari dimana letaknya rumah kenduri rakan sekolah anda.

Tak semua orang perlukan GPS,umpamanya seorang pekerja di department aku.Membesar di KL sejak zaman 80-an membolehkannya sampai kemana saja ceruk Kuala Lumpur tanpa sesat.Lainlah aku yang tak tahu apa-apa pasal jalan kat KL,ditambah lagi dengan kemalasan aku meneroka jalanrayanya.Pernah aku naik STAR dari Bukit Jalil untuk ke stesen bas Pudu,aku turun di Pudu dan kesudahannya sebijik bas pun aku  tak nampak.Yang ada cuma warga asing yang bersukaria macam kat negara sendiri.Aku terpaksa tahan teksi untuk ke stesen bas Pudu selepas melilau tak tentu arah,dan mujur abang teksi tu cas RM2.20 je.Rupanya kalau nak ke stesen bas Pudu,kena turun kat Plaza Rakyat.Damn…

Itu sesat dengan pengangkutan awam,lepas berkereta banyak kali juga aku mengalami sesat terutamanya bila nak ke rumah kenduri kengkawan wife aku.Maka aku menyedari betapa sangat perlunya GPS dalam kehidupan di bandar.Sebelum ni aku pernah cuba GPS yang didatangkan sekali dengan handphone Garmin Asus M10 adik aku.Sistemnya sangat bagus,mudah digunakan,peta terkini dan tak perlu beli activation code.

Masa tu pulak aku baru beli Sony Ericsson Aino U10i yang juga dibekalkan software GPS Wisepilot,malangnya ia cuma trial version.Kalau nak beli activation key harganya lebih kurang RM250.

2825-3-sygic-singapore-malaysia-gps

Dua hari lepas aku download Sygic dari Play Store.Itu pun trial jugak(siapa nak bagi free),dan dari pembacaan aku sebelum tu Sygic boleh dikatakan terbaik untuk platform Android.Aku cuba sejak semalam dan bagi aku mapnya agak kurang lengkap.Aku fikir mungkin sebab trial kot.Maka aku beli activation key untuk mempermanentkan fungsi GPS Sygic ni dengan harga $29.99.Ada beberapa blog yang bagi link Sygic cracked version tapi entahlah.Aku beli je lagi senang,tak perlu risau apa-apa.

Secara overall,Sygic GPS untuk Android ni aku rasa boleh la untuk fungsi asas.Aku ambik Garmin sebagai benchmark.Icon tak berapa cantik,aku set 3D kot-kot boleh nampak bangunan 3D tapi tak jadi apa-apa pun,flat jerr….Lagi,sistem carian lokasinya bagi aku tak berapa nak senang pakai.Contohnya ada beberapa lokasi yang aku terpaksa key in kordinat dulu baru sistem boleh search dengan tepat.Kalau setakat keyword,memang merapu dia punya list.Aku cuba setkan Universiti Malaysia Terengganu sebagai favourites,tapi bila masukkan city Kuala Terengganu,POI yang berhampiran dengan Kuala Terengganu tak ada Universiti Malaysia Terengganu.Guaner tuh?

Tapi untuk lokasi bandar terutamanya Selangor ni tak ada masalah.Aku boleh bagi 3.5/5 bintang je sebab tak best macam Garmin.Sebab tu harganya murah kot.

 

*Image from ipai-ans.blogspot