Jumaat, 1 Jun 2012

Rooting Android:Antara Keseronokan dan Risiko

Sebelum aku memakai smartphone berOSkan Android,aku selalu nampak perkhidmatan ‘jailbreak’ untuk pengguna iOS (Apple) di kedai-kedai handphone.Masa tu aku cuma anggap jailbreak ni macam hack sesuatu dalam phone.Rupanya bukan iOS je yang boleh jailbreak,Android pun sama cuma namanya ‘rooting’.Maaflah aku ni lembab banyak jika dicompare dengan orang lain yang dahpun tau benda ni mungkin sejak zaman Froyo lagi.

Persoalannya kenapa perlu di jailbreak/rooting smartphone tu?

 

cyanogenmod-200x300

Dari pemahaman aku yang tak seberapa ni,untuk pengguna advance,smartphone dan aplikasi standard sangat membosankan.Segalanya default dan tak ada akses untuk explore sistem smartphone ke tahap akar umbi(root).

Sebagai contoh,sebuah PC/laptop.Selain menu pada desktop(My Computer,My Document,Control Panel,etc),kita boleh akses ke Local Disk C dan Local Disk D.Dalam setiap disk tu pulak ada banyak folder dan dalam folder ada fail-fail.Satu folder program akan ada beberapa fail dengan extension .dat,.exe,.dll dan sebagainya untuk melengkapkan sesebuah program.Katakan kita nak install PC game,biasanya akan ada Readme.txt dan Crack Folder dalam satu-satu game tu untuk membolehkannya beroperasi.Biasanya kandungan dalam crack folder tu perlu kita copy dan replace satu fail didalam program game tersebut yang telahpun diinstall dalam Local Disk C.Macamana nak cari fail komponen program game yang nak direplace tu?Haaa..disitulah gunanya kebebasan untuk mengakses sehingga keakar umbi supaya kita boleh modified sesuatu.Ianya dinamakan ‘superuser’ didalam topik ‘rooting’ Android tadi.

Aku boleh katakan ‘rooting’ ni mungkin menyerupai software FileMan dalam OS Symbian.Dulu aku pernah pakai Nokia N70 dan melalui software FileMan,aku boleh akses Disk C,Disk D Nokia N70 aku dan jugak boleh create folder.Bukan itu saja,nak pindahkan fail,rename,send,open with hinggalah ke tahap properties fail tu sendiri boleh diubahsuai contohnya show/hide file.Memang best sistem tu.Ini dari pemahaman akulah,sebab aku rasa tak ada reason lain yang cukup kuat untuk jailbreak/rooting smartphone.Mungkin software FileMan tadi sesuai untuk membayangkan keseronokan jailbreak/rooting smartphone korang.

Tapi rooting Android phone ni ada risikonya.Kalau kita boleh akses hingga ke akar umbi fail,tapi kurang arif mengendalikan komponen-komponen program,maka akan merenglah sistem OS smartphone korang.Bila dah rosak OSnya,automatik warranty akan void.Amacam?Ada bran nak jailbreak/rooting?

Apapun baca dulu kelebihan dan kekurangan jailbreak/rooting smartphone kat sini.Fahamkan baik-baik dan bersedia tanggung risiko.Ikutkan hati aku pun nak rooting HTC aku ni,tapi benda yang berfungsi elok buat apa nak dibega-bega.Akan datang tak taulah,hehe!Aku ulangi lagi,perkara jailbreak dan rooting ni aku sendiri tak berapa faham sangat so apa yang aku tulis ni berdasarkan pemahaman semasa aku dan pendapat aku sahaja.Kalau tak betul atau menyimpang jauh dari maksud sebenar,harap dapat diperbetulkan.Trimas!

 

*Images from droidlessons.com