Isnin, 30 Julai 2012

Baguslah Boleh Bawa Telefon Ke Sekolah

Buzzz!

 

Tak reti nak bagi salam ye?Sebenarnya tak ada apa-apa entri serius yang aku nak tulis cuma teringat isu yang agak hawt beberapa minggu lepas,tentang telefon bimbit dan pelajar sekolah.Bebudak dah boleh bawa telefon kesekolah ya?Bila aku baca tajuk artikel akhbar yang menulis tentang perkara tu,aku tak baca pun isinya.Sebab bagi aku membenarkan pelajar bawa handphone kesekolah adalah satu kesilapan yang paling bangang dalam dunia pendidikan.
Kenapa?


Dalam 10 kegunaan telefon,yang faedahnya cuma satu je untuk budak sekolah ni,lagi sembilan tak ada guna langsung.Nak buat apa telefon?Merepek tak habis-habis.Ingat telefon bimbit zaman sekarang ni boleh SMS/compose ringtone sendiri je ke?Sungguh tahun 2000 mentaliti itu.
Handphone sekarang canggih,macam-macam boleh buat.

Sebut pasal pelajar bawa telefon ke sekolah ni,aku teringat masa aku dalam tingkatan tiga,tahun 1997.Sekolah kat kampung aku ni ada satu peraturan aneh sikit yang sekolah lain tak buat sebab takde pekdah.Waktu habis sekolah semua budak dari Form 1 sampai Form 5 kena beratur dari kelas sampailah ke luar pagar sekolah.Aku tak faham apakah dengan beratur waktu balik sekolah itu akan meningkatkan tahap kecerdasan minda pelajar.Tiap kali peperiksaan besar takde pun yang skor straight A.
Ok,terbabas la pulak.Macam selalulah kalau aku menulis kisah-kisah hikayat lama ni.Cerita pasal telefon bimbit tadi kan?Ceritanya macam ni,masa beratur tunggu barisan bergerak,aku terpandang sorang senior (form 4 atau form 5 aku dah lupa) memegang satu benda yang canggih pada zaman tu.Beliau membelek-belek telefon bimbit yang agak bulky,dan kemudian menyimpannya didalam poket.
Kelihatan beliau sungguh cool sekali kerana masa tu guru besar pun tak ada telefon!Hanya telefon ATUR saja yang wujud untuk pihak sekolah.Fuuuu...dasatt….tapi,dalam masa yang sama beliau juga kelihatan amat bebal kerana semua warga felda tahu tiada perkhidmatan telefon ketika waktu tersebut.Jangankan talian GSM,talian tetap Telekom Malaysia pun tak ada,kah!kah!kah!(gelak blogger PR tegar,tak caya cer Google).Jadi,telefon yang seberat alu lesung batu itu hanya mampu ditunjuk pada kengkawan yang jakun tak pernah jumpa telefon bimbit.Kesian dulu-dulu yek?
Masuk sekolah teknik,lebih kurang nak dekat-dekat SPM ada sorang dormmate aku bawa telefon bimbit jenama Ericsson kalau tak salah.Dulu-dulu jenama ni memang king,la ni dah pupus kot.Sebelum ni Sony selamatkan syarikat Ericsson dan wujudlah satu jenama Sony Ericsson.Tujuan penyelamatan tu pun sebenarnya serampang dua mata.Sebabnya masa tu Sony orang baru dalam bidang telefon bimbit,sedangkan Ericsson dah terkenal.Bila Sony dah terer buat telefon,diorang buang nama Ericsson.Cer tengok XPeria baru,mana ada nama Ericsson lagi dah,kuang hajar kan?haha!

 

Big Phone


Member aku yang pakai hanphone Ericsson skrin besar kelingking tu sorok-sorok je bila nak belek handphone.Peraturan asrama mana boleh bawak barang berharga.Kalau hilang kan susah,bila ngadu kat warden kang mau kena sebat bontot.Mujur jugalah handphonenya purba,cuma boleh call/receive call je.Tak ada SMS.Phonebook pun aku ingat paling besar boleh muat 100 contact.Tapi zaman tu dikira sudah advancelah.
Cerita balik hal sekarang ni...ada ke patut budak sekolah boleh bawak handphone.Budak sekarang mana hingin telefon asas.Koman-koman ada kamera,MP3.Yang mak bapak dia kerja cop ringgit dah tentulah lagi hebat.Perkara pertama yang berlaku ialah kecurian.Kedua penyebaran bahan-bahan video watak pelakonnya pakai birthday suit(paham-paham sudah la..).Al maklumlah budak sekolah,baru nak kenal dunia.Ketiga,pelajaran merosot.Aku malas nak explain kenapa,benda-benda ni pasti berlaku.Tapi yang last ni kalau berlaku sure Kementerian Pendidikan tarik balik kebenaran membawa telefon bimbit.

Nak tau apa dia?Kita tunggu video 3gp gambar bergegar (tak telan pil pentazemine) rakam cikgu/student perempuan dalam toilet tersebar.Jangan gelak dulu,kemungkinannya besar.Minggu lepas kot aku baca kat paper Metro,pelajar lelaki mencabul pelajar perempuan didalam tandas beramai-ramai.Siap panjat jamban sebab budak perempuan tu menyorok dalam jamban sekolah.Gilababi bebudak sekolah sekarang.