Isnin, 23 Julai 2012

Koleksi Fighter Aircraft Pulak

Sebelum ni aku pernah tunjukkan koleksi Combat Tanks Collection(CTC) keluaran DeAgostini yang sekarang dah pun terkumpul sebanyak lapan unit.Belum ada yang tertinggal dan aku cuba untuk cukupkan 12 unit kesemuanya.Dengan izin poketlah.Dalam keterujaan aku mengumpul battle tanks,muncul satu lagi siri collectors item iaitu Fighter Aircraft Collection(FAC).
Konsepnya sama dengan CTC,dikeluarkan fortnighly(dua minggu sekali),set pertama berharga RM9.90,set kedua berharga RM19.90 dan siri ketiga pada harga standard RM29.90.Cuma tidak diberi percuma binder untuk mengumpulkan majalah yang disertakan dengan koleksi combat aircraft tadi.
CTC dikeluarkan oleh DeAgostini,FAC pula dikeluarkan oleh Amer Collection dari UK juga rasanya.Buat masa ini,koleksinya sudah masuk siri ke-4,iaitu pesawat MiG 29.Senarai pesawat yang lepas ialah:

1.Supermarine Spitfire (UK)
2.1942 Masserschmit (Nazi German)
3.P-51B Mustang (North USA)
4.Mikoyan MiG 29 ‘Fulcrum’ (Malaysia)

 

IMAG0188

Haaa!Itu yang speselnya.Nama negara dalam kurungan ialah negara pengguna pesawat tersebut.Dalam kes ni TUDM Malaysia terpilih sebagai pengendali MiG 29 walaupun ada negara lain yang lagi banyak jumlah MiGnya contohnya Poland.Sebab apa agaknya ya?Setahu aku MiG ni dahpun berstatus obsolete,tapi mungkin dek kerana kepakaran engineer tempatan mengintegrasikan sistem komputernya dengan misil-misil moden.

 

IMAG0232

IMAG0233

IMAG0234

Dalam laman web Fighter Aircraft Collection,sepatutnya siri ke-4 ialah model pesawat Harrier 'Jump Jet'.Tapi dapat MiG pun cun juga,versi TUDM plak tu.Siri lengkapnya kalau tak salah aku berjumlah 52 unit (fuuuuuu...........)Aku skip-skip aje kot memana pesawat lama yang buruk sangat rupanya.Aku tunggu pesawat A10 Thunderbolt,Sukhoi Flanker,Raptor,Eurofighter Typhoon dan beberapa pesawat era 70-80an yang aku rasa mantap dan relevan.Gundam MG boleh hold dulu.Gua nak main koleksi militer plak.Sebelum anak aku pandai merangkak,kena cepat-cepat sambar almari kaca pameran.Kang ada Gundam aku yang tak ada kepala pulak nanti.

 

RM29.90 darab 52 unit = perang dengan bini,huhuhu!