Selasa, 14 Ogos 2012

Motorrrrrr..

Dulu aku minat MotoGP terutamanya zaman Max Biaggi,tapi sejak 4-5 tahun kebelakangan ni aku tak peduli sangat tentang perkembangan sukan dua roda ni.Cuma ada bebrapa pelumba yang aku dapat ingat nama contohnya Rossi,Casey Stoner,Jorge Lorenzo dan Nicky Hayden.Selebihnya banyak yang aku tak tau sebab lama tak pedulikan sukan MotoGP ni.

Pusingan ke-10 di Laguna Seca baru-baru ni dimenangi Lorenzo dari team Yamaha Factory Racing (gua memang minat mesin Yamaha).Tahun 2012 ni adalah musim ke 64 F.I.M Road Racing World Championship.bayangkan masa musim pertama dulu diorang race pakai mesin apa agaknya.

Untuk musim 2012,beberapa perubahan peraturan mekanikal dilakukan untuk menjadikan saingan perlumbaan lebih menarik.Antaranya:

-Kapasiti enjin ditingkatkan sehingga 1000cc (61ci)

-Jumlah maksimum silinder dibenarkan sehingga empat silinder

-saiz bore maksimum 81cm.Bore bermaksud diameter silinder.

 

Sebelum ni perubahan enjin yang berlaku dalam MotoGP ialah:

2002 : Pengenalan enjin 990cc empat lejang

2007 : Kapasiti enjin diturunkan kepada 800cc

2009-2010 : Maksimum enam enjin/rider untuk semusim

 

Kekadang bila tengok rider layan selekoh dengan sudut macam ni,nampak macam mustahil dan agak mencabar hukum fizik.Bukan senag nak jadi pelumba beb.Besit kapcai 160kmj pun boleh ketar lutut.

Jorge Lorenzo

Jorge Lorenzo Yamaha YZR M1

2012-Yamaha-Factory-Racing-MotoGP-YZR-M1-e1332747378561

 

Enjin motorsikal Valentino Rossi

Desmosedici

Ducati-Engine-Desmosedici-GP11.1