Jumaat, 21 September 2012

Originaliti Dalam Penulisan

100-original-guaranteed

Semalam aku baca satu entri pilihan dari satu website ping yang popular sekarang ni.Sebagai seorang blogger,tuah datang kepada anda bila entri anda terpilih sebagai entri pilihan.Promosi free beb.Aku pun tumpang sekaki baca dan tinggalkan komen kat entri dia.
Hari ni aku cuba nak baca entri beliau sekali lagi tapi aku lupa pulak URLnya.So,aku search kat Google tajuk entri yang beliau tulis(tajuk entrinya memang aku ingat).Walaupun tajuk yang aku taip tu lebih 90% tepat dengan entri beliau,aku rasa agak pelik kenapa Google tak listkan di page pertama carian.Kemudian aku cuba klik satu laman blog lain yang tajuknya hampir serupa.
Bila aku baca satu persatu,sah entri yang aku baca semalam hampir sama dengan blog yang aku baru jumpa ni,cuma ayatnya diolah sedikit.Blog yang aku baru jumpa ni poskan entri tu 15 March 2012 dengan 29 komen.Entri yang jadi pilihan laman ping blog tersebut mengepos entri pada 18 September 2012 dan mendapat 49 komen.
Adakah pemilik dua blog ni adalah orang yang sama?
Aku rasa korang semua tentu dapat agak apa yang berlaku.Maaf,aku tak ada niat nak melagakan sesiapa.Cuma aku rasa macam kesian kat penulis asal entri tu.Perkara macam ni memang biasa berlaku dalam dunia blogging.Kita cuba bersangka baik sajalah.
Bukan sikit yang repost balik berita dari Kosmo Online,myMetro,DailyMail,Gizmodo dan macam-macam sumber lagi.Apa yang membezakan cuma olahan ayat kita sendiri,gaya dan identiti penulisan kita.Artikel macam tu bukan satu isu besar untuk dikongsikan sebab benda open source,kalau takut kita tulis berita salah,letakkan link asal.Dalam ertikata lain,memberi kredit kepada sumbernya.In case kalau kena blame pasal berita palsu,link asal la kena bertanggungjawab,haha!
Aku pun banyak ambik news dari berita-berita online,dan sesekali tu miss jugak nak letak link asal.Tapi setakat ni belum lagi share penulisan orang kat blog aku tanpa pengetahuan penulis asalnya.

Kadang-kadang aku terbaca juga status kat wall laman sosial tentang niat orang untuk berblogging.Bila timbul je minat,terus cari kat internet macamana nak mula berblog.Jalan paling mudah adalah dengan blogspot.Tapi,fikirkan baik-baik apa yang nak kita tuliskan dalam blog kita.Banyak topik yang popular untuk kita tulis,dan harus diingat apa yang glamour tu lah banyak saingannya.Kita baru,orang lain pagerank dan cecah 3/4,boleh beat ka?
Oleh yang demikian,tetapkan dalam hati matlamat kita blogging bukan nak cari glamour jalan singkat.Ia akan memakan masa sangat panjang,mungkin dua-tiga tahun untuk stabil.Kalau sanggup konsisten selama tempoh itu,selamat datang ke dunia blogging.Tak perlu kejar jumlah follower yang banyak,kita bukan Neelofa.Orang tak pernah kenal kita.Tawan hati pembaca dengan tulisan yang baik,teratur,dan original.InsyaAllah blog kita akan berada diparas yang baik.Kalau lebih rajin buat blogwalking,komen setiap blog yang dilawati,makin baik blog kita.
Aku boleh bagi contoh jumlah follower yang banyak tak penting sebenarnya.Yang paling penting di kedudukan mana blog kita dalam carian Google.Berapa pagerank,berapa sites linking in dan jugak ranking Alexa.Perhatikan blog ni,follower ada 170 je.Most of them bukanlah blogger pun,tapi dengan sokongan diorang dan pembaca diluar sana yang sudi membaca blog5zal ni,statistik yang dicatat agak baik sebenarnya.Itupun berlaku penurunan pageview,ranking Alexa dan sites linking in yang agak ketara lepas aku terminate broadband.
Sejak Mei 2008,dengan 170 follower(korang memang baik bangat),jumlah pageview melebihi 200,000 dan pageview semalam sahaja 483.Aku sangat berpuashati sebab kebanyakan topik entri yang aku tulis bukan ramai peminat pun,contohnya isu militari dan action figure.Orang lebih suka cerita hiburan/artis sebenarnya.Terpulang pada kita sendiri,blog kita menjurus kearah mana.Jadi diri sendiri,rajin-rajinkan menulis,berfikir diluar kotak dan jangan give up.Blogging tak boleh jadi kaya pun.Kejap lagi aku tulis entri lain,pasal apa tak boleh kaya dengan blogging.