Jumaat, 7 September 2012

Port Maksiat Dalam Ladang

Bukan semua orang dapat merasa tinggal di Felda dan membesar di kawasan ladang sawit.Bagi yang lahir dan membesar di bandar,ada keseronokan zaman kanak-kanaknya yang tersendiri.Begitu juga aku dan kawan-kawan sekampung yang dari kecik sampai sekarang dok mengadap sawit je kalau balik kampung.Keseronokan sebagai anak kampung bagi yang memahaminya adalah berkaitan dengan alam.

Sejak mula bekerja di bandar sekitar hujung 2004,aku dah tak masuk lagi ke ladang sawit untuk melihat-lihat balik tempat kegemaran aku memancing.Asal balik je memerap kat rumah,nak merayap kengkawan sebaya dah tak ada.Memasing dah bekerjaya dan bekeluarga.Disebabkan dulu hobi aku memancing dan persekitaran kampung dikelilingi ladang sawit,maka kebanyakan port memancing terletak dalam ladang sawit.Masa kemuncak zaman ketagihan aku memancing(walaupun kadang-kadang guna karan),ada berbelas-belas port yang namanya hanya digunapakai kengkawan rapat aku sebagai rujukan.Contohnya port Jambatan Kayu,port Taik Lembu (taik lembu banyak),port Batu,port Tebing Tinggi,dan port Maksiat.Cuma sebahagian je yang aku masih ingat namanya dan yang paling unik adalah port Maksiat.

Asal usul nama port Maksiat ni kelakar pun ada.Ceritanya macam ni,adik lelaki aku pun kaki pancing tegar.Satu hari dia pergi memancing kat port tu berdua dengan kawan dia,hasil memang banyak.Dalam perjalanan balik melalui jalan ladang,adik aku berselisih dengan dua motorsikal dengan dua couple,lelaki & perempuan,satu couple setiap motor.Budak kampung aku semuanya.Disebabkan adik aku dengan kawan dia masih kecik lagi compare to couple-couple tadi,diorang diberi warning supaya tak memecahkan lobang yang diorang angkut awek masuk ladang.Adik aku dengan kawan dia ni diam jela sebab takut.Bila couple-couple tadi hilang dari pandangan,kawan adik aku bagi idea baik punya.

Diorang parking motor jauh-jauh then menyusup masuk semula ke port mancing yang dijadikan port maksiat couple-couple tadi untuk tujuan pemantauan(skodeng lah tu).Sah!Memang berlaku kemaksiatan di port itu,tapi sejauh mana aku tak pastilah sebab bukan aku yang menengoknya.Tetiba prapp!! Adik aku terpijak ranting kering.Tak pasal-pasal kena luku dengan kawan dia sebab lalai.Takde skill pemantauan langsung.Lain kali bergerak macam komando,angin bertiup baru jalan.Cepat-cepat diorang balik dan ceritakan kat aku sambil gelak besar.Bertitik tolak dari cerita tu,tempat tu dapat nama port Maksiat.Disebabkan kekerapan kitorang memancing kat situ,couple-couple yang nak beromen kena cari port lain.Tapi disebabkan diorang ni jugak terpalit nama busuk kat geng-geng pemancing sejati ni.Mak aku bising-bising kat aku sebab ada jiran-jiran dia suspek aku dengan member-member masuk ladang pi buat maksiat jugak.Mulut longkang sungguh si pembawa gosip tu!

Zaman aku dulu yang ada couple tak berani nak angkut awek naik motor.Kalau berjaya pun still sorok-sorok lagi,berbanding sekarang.Sukahati je aku tengok mengepong awek ronda kampung.Hasilnya,berlaku banyak kehamilan di kalangan budak sekolah.Sebab bebudak sekarang tak adventurous,asik nak layan stim dengan awek je.SPM tak ambik lagi dah jadi ayah.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Cuti raya Aidilfitri bebaru ni aku berkesempatan meronda ladang sawit dengan member rapat aku,En.Naruto.Walaupun beliau taklah sehardcore aku masa tu,agak kerap jugak dia ikut memancing.Tahun 2004 dulu sawit agak rendah dan sekarang selepas lapan tahun ditinggalkan,sawit makin tinggi dan persekitaran ladang sangat bersih.Respek betul la dengan pengurusan ladang Felda Plantation ni.

Tapi ikut sama berubah ialah aliran anak sungai dalam ladang.

IMAG0311

Dulu anak sungai ni masih mengalir dan seluas beberapa kaki,sekarang yang ada cuma lopak air yang ada berudu barangkali.Aku ingat lagi sekitar tahun 1989 masa sawit ni berumur dalam dua tiga tahun.Di lokasi nilah arwah bapak aku ambik pasir sungai untuk buat rumah.Tempat ni taklah luas sangat masa tu,tapi airnya fuhhhhh!!jernih bangat pak!

 

IMAG0313

En.Naruto umpama pengurus ladang.

Seterusnya kami bergerak ke port Belakang Masjid.Port belakang masjid sebenarnya jarang dijadikan tempat memancing,sebaliknya tempat Pandelela Rinong kami berlatih terjunan lima meter papan anjal dan selaman tempur.Tempat ni agak dalam dan luas disamping dasarnya berpasir halus,makin kampungan ayat aku ni.

Sekarang,

IMAG0315

Boleh jugak terjun kalau sanggup kepala terbenam dalam pasir.Dulu disebelah satu lagi terowong masih hutan belukar,agak menyeramkan untuk kami yang masa tu sekolah rendah.Tapi naluri untuk mengeksplorasi memang tebal beb sebab banyak ikan sebelah hutan tu.Ada sekali kitorang tuba ikan kat situ,pakai sawit rebus yang dipremix dengan racun rumpai.Jahat betul masa tu sebab bebudak lagi,masih tak faham kepentingan konservasi dan pemuliharaan alam.

Bila dah jadi macam sekarang,baru terfikir betapa syoknya kalau keadaan masih macam dulu.La ni boleh rendam kaki sampai buku lali je.

Sungai-sungai macam ni sangat berguna bila ada gangguan bekalan air.Tak de masalah langsung kalau air paip tak ada,boleh mandi sungai.Sekarang pun boleh lagi kalau nak buat mandi cuma tak boleh nak berkubang.Kena pakai cebok air.Masalahnya aku sendiri was-was nak mandi air macam ni,takut kena penyakit kulit.Bukan apa,takut air sungai ni bercampur dengan air kumbahan.

Oh ya,aku saja bagi tajuk entri yang macam tu.Cheers!