Isnin, 1 April 2013

Rod Pancing Lemax Starmax-Z Series

Semalam aku ke kedai TCE Tackle Shah Alam sebab nak beli set pancing baru.Set pancing terakhir yang aku beli sebelum ni sangatlah asas.Bayangkan dengan bajet tak sampai RM100,aku dapat beli rod,kekili dengan tali.Imagine la betapa cap ayamnya jenama yang aku beli.Entrinya ada aku tulis kat sini.Tapi harga bukan penentu hasil pancingan.
Setakat ni set pancing tu tak ada masalah langsung,cuma mungkin tangsinya dah reput.Itu saja.Macamanapun tak mungkinlah aku nak pakai set pancing tu sampai bila-bila.Semalam aku beli rod pancing baru jenama Lemax model Starmax-Z Series.Jenama Lemax ni taklah grand sangat,tapi dari respon yang aku baca kat forum-forum pancing,semuanya berpuashati dengan jenama tempatan ni.

34ceb1e4-056c-4cbc-ba99-11da129a0b5b
Nombor model Starmax-Z Series yang aku beli ialah STS-Z 90HF2 berukuran 9 kaki dengan dua section.Baru puas baling umpan kelaut!Sesetengah spesifikasi rod ni aku tak berapa faham sangat,tapi yang jelasnya rod ni dibina dengan material grafit,tujuh cincin,pemegang gabus,seat kekili grafit,dan dibina dengan ciri GCF(Gradual Curve Fighting).Entah apa kelebihan GCF ni aku tak tahulah,ikan cepat surrender kot.Memandai jerr!
Rod ni dikategorikan sebagai berat,aksi pantas,kekuatan tali 12-40lbs dan berat umpan maksimum sehingga 60 gram.Harganya RM166,tak ada diskaun ahli.
Tali yang aku pilih ialah tangsi monofilamen jenama Tomman Elephant BigFoot berkekuatan 25 paun dengan diameter 0.30mm.Mulanya aku nak beli tali sulam,tapi bila memikirkan bajet…lain kali sajalah.Lagipun tali sulam ni menyerap air,ditambah lagi aku ni agak pemalas dalam menjaga alat-alat pancing,potensi untuk tali mahal mereput adalah sangat tinggi.
Kekuatan tali 25 paun aku rasa dah mencukupi walaupun ada juga terlintas niat dihati nak padankan rod dengan tali 40 paun.Mengikut sejarah pemancingan aku,belum pernah aku daratkan ikan lebih 2kg,hahaha!So,jalan paling bijak adalah memilih tangsi yang patut padan.
Peralatan seterusnya adalah yang paling penting,kekili.Mulanya aku dah pilih kekili jenama Ajiking model Airmaxx 5000.Model ni dilengkapi 7+1 gegalas(bearing),termasuk satu one-way clutch bearing.
Tapi disaat akhir aku perasan tuil on-off one-way clutchnya macam tak ada spring,agak loose gitu.Kebetulan itu je unit yang ada,maka tak jadilah aku beli kekili.Kat kedai TCE Tackle ni tak banyak jenama pilihan,yang ada cuma jenama Tomman,Ajiking,dan Banax.Kekili Banax jenama Korea ni agak ok juga prestasi dan harganya tapi model SX nya kelihatan old school sikit.
Balik rumah buat sikit survey,aku terjumpa satu model yang bersesuaian dengan bajet dan jenamanya yang agak baik iaitu RYOBI AP Power II 8000.

ryobi

Ini antara jenama Jepun tapi harganya berpatutan.Dulu semuanya dibuat di Jepun,tapi sekarang dihasilkan di China.Semuanya berkaitan dengan tujuan untuk menawarkan harga yang kompetitif.Kat Selangor ni tak tahulah berapa harganya,kena rajin meronda dalam minggu ni.