Isnin, 20 Mei 2013

Trip Pertama di Pulau Carey

Semalam,(Ahad,19 Mei 2013) satu trip memancing telah diaturkan oleh Mr.Bantan..Mr.Bantan ni kawan sekampung aku.Walaupun tak sebaya,kami pernah sama-sama mengharung susah payah berkelana di Puchong masa zaman habis persekolahan dulu.

Sekarang Mr.Bantan berkhidmat dengan Sime Darby R&D Pulau Carey,dimana kaki pancing lembah Klang mesti tau yang persekitaran Pulau Carey amat banyak port memancing yang baik,cuma akses terhad menyebabkan hanya segelintir dapat masuk kedalam kawasan hakmilik Sime Darby ni.

Pulau Carey bukanlah seperti pulau yang kita semua faham,iaitu setompok daratan yang berada ditengah-tengah laut.Pulau Carey terbentuk apabila aliran Sungai Langat memisahkan sebahagian daratan menjadi seperti sebuah pulau.Pulau ni cuma ada ladang sawit,kilang pemprosesan sawit,perumahan kakitangan,fasiliti R&D dan juga biodiesel plant.

Disebabkan hampir kesemua permukaan Pulau Carey dimiliki oleh Sime Darby,akses kepada orang luar sangat terhad,melainkan korang adalah orang asli Mah Meri.Orang asli je boleh keluar masuk sesuka hati,sebab diorang adalah penduduk asal Pulau Carey ni.Memandangkan Mr.Bantan adalah kakitangan Sime Darby,dapatlah kami menumpang memancing kat pulau ni.

Berdasarkan jadual pasang surut,air mula pasang lebih kurang jam 7.00am.Maka aku tiga beradik bersama abang ipar mula bergerak dari Kota Damansara lebih kurang jam 6.15am.Mujur barang pancing dah siap packing dan bekalan nasik goreng juga wife aku sempat siapkan.

Agak kelam kabut juga pagi tu sebab masa adik aku sampai,aku masih terbongkang kat katil.Alarm bunyi pukul 5.30am pun aku tak sedar dah.Puncanya malam tu aku tak boleh tidur sebab cuaca panas,walaupun rasa mengantuk lepas balik dari diagnose kereta kat Rawang.

Selepas menghenjut Vios merentas NKVE,ELITE dan SKVE,kami sampai di depan guard post Sime Darby jam 7.02am.

Eksplorasi ke lokasi memancing memerlukan motorsikal untuk meredah ladang sawit,dimana Mr.Bantan sudah uruskan semuanya.Kami cuma parking kereta di kuarters kakitangan,dan motorsikal sudah tersedia untuk dilenjan.Lebih kurang 15 minit masa perjalanan untuk merentas ladang sawit untuk ke lokasi memancing yang terletak di koordinat 2.902075,101.369774.

IMAG1034

semua orang hati banyak hepi loo

IMAG1036

selipar kena buka sebab wajib randuk lumpur paya bakau

Cabaran seterusnya adalah seperti diatas.Itu baru sikit.Di tempat yang betul-betul lembut,kaki aku terbenam hampir ke paras lutut!Walaupun jarak yang perlu diranduk lebih kurang 30-40 meter saja,terasa pancit jugalah menarik kaki dari lumpur sambil memegang barang pancing.Cuba tengok stokin lumpur kat kaki diorang ni:

IMAG1037

Lebih kurang jam 7.45am barulah aktiviti memancing bermula.Mr.Bantan menyediakan umpan ikan belanak sebanyak 2kg,dan udang pasar setengah kilo kot.Kata dia umpan lain kurang ampuh.Isi belanak lebih berkesan untuk memancing spesies gelama pisang dan senangin.Tapi macamana pun dah tentu tuan rumah yang score dulu.Mari lihat aksi beliau,saspen gak la tengok beliau mengepam mesin pancing:

IMAG1039

Bakal hasil pertama yang membuat kitorang teruja

IMAG1043

Tuuu diaaaa!!ikan belukang!

Walaupun ianya ikan belukang,kira oklah daripada membangau.Kemudian ikan tu dilepaskan semula supaya menjadi lebih monster,hehehe!Lagipun sebenarnya reputasi belukang ni agak buruk disebabkan dongengan orang dulukala.Khabarnya ikan ni makan tahi.Mungkin zaman purba dulu orang Melayu berak tepi sungai.La ni Melayu dah berevolusi jadi spesies manusia yang lebih bertamadun,mana ada berak tepi-tepi sungai lagi dah.

Malangnya nama belukang tetap juga tercemar.Kasihan si belukang…..Agaknya kalau ikan belukang ni sedap macam patin masak tempoyak,sure berebut orang terjah pantai Sekinchan.

Apapun sasaran kami ialah ikan bersisik.Gegaran pancing aku yang pertama rupanya dihenjut sirat-sirat,rupanya lebih kurang belut.Fighting dengan sirat-sirat ni agak best juga sebab berat macam ikan besar.Tapi perambut habis jahanam digulungnya.

Tak lama lepas tu ikan bersisik pertama naik,iaitu gelama pisang yang menjamah umpan isi belanak di kail aku,diikuti Mr.Bantan yang mendapat gelama pisang juga dengan saiz besar sedikit.

IMAG1046

Ikan ni kalau banyak memang syok melayan,tapi teknik ragutannya yang halus menyukarkan kami yang selalu melayan sambaran belukang ni.Banyak yang miss.Tak ada spesies lain berjaya dibawa naik.Sehingga jam 1.30pm,semuanya gelama pisang kecuali ikan penutup yang memakan umpan aku iaitu ikan buntal.

Lepas tu kami terus balik sebab kelaparan.Walaupun hasil tak berapa memberangsangkan,aku yakin port ni berpotensi cuma masa pancingan tak cukup panjang.Arus didasar sungai agak kuat memandangkan batu ladung saiz 8 masih lagi mudah hanyut.Mungkin kena pakai ladung bersegi.

Next trip boleh cuba-cuba bermain casting sebab banyak siakap menyambar berhampiran tebing.Mungkin boleh cuba kaedah casting udang kopek.Cuma kali ni kami semua bawa set pancing agak kasar,tak sesuai langsung untuk casting.

Akan datang diharap ahli forum WhatsApp AFC dapat membawa bekalan makanan secukupnya untuk stay sampai petang.Boleh hayun fasa air pasang dengan surut sekali.Sambil tunggu ikan makan,kita boleh gotong royong bikin dangau tempat berteduh.Rugi woo datang jauh-jauh tapi mancing sekejap je.