Selasa, 4 Jun 2013

Susahnya Nak Dapat Duit Semula…

Entri yang lepas aku ada ceritakan macamana duit didalam akaun aku disedut secara haram.Hari ni dah lebih seminggu kejadian tu berlaku dan masih belum ada apa-apa perkembangan positif dari pihak bank.

Disebabkan transaksi tu melibatkan Google Play Apps,maka banyak pihak terlibat dan setelah beberapa hari sibuk mengemail mereka,inilah catatan sebahagian perjalanan proses untuk mendapatkan duit aku semula.

Aku -> Maybank -> VISA -> Google Play/Wallet Team -> Games Developer(Kiloo Games)

1.Kiloo Games

-Geng Kiloo Games cuba membantu tapi tiada sebarang transaksi diterima dari Google yang melibatkan identiti aku.

-Berpuluh-puluh email dihantar dan diterima beserta dengan bukti debit dan akhirnya siasatan menemui jalan buntu.

 

2.Google Play/Wallet Team

-Diorang pun bagi respon tapi selepas mengemukakan semua bukti termasuk printscreen profil Google Wallet dan list transaksi yang berjaya,siasatan mereka terhenti atas beberapa sebab.

-katanya diorang tak boleh siasat sebarang pengecajan yang tidak dilaporkan melalui login ID Google Wallet atas dasar keselamatan dan privasi.

-Cadangan diorang ialah menghubungi pihak bank yang mengeluarkan kad debit tersebut untuk refund.

-Kesimpulan;tolak masalah kepada orang lain.

 

3.VISA

-Aku baru je mengemail bahagian credit dan debit VISA Malaysia.Setakat ni belum ada respon lagi.Kemudian aku cuba baca ruangan FAQ (Frequently Asked Question) berkenaan VISA Debit.

-Ini adalah soalan yang menarik perhatian aku:

How can I dispute a charge on my Visa Card?

Visa banks issue cards and are responsible for all billing and account management issues.Visa has no access to or jurisdiction over accounts.Accounts are confidential and propetiary information between the bank and the cardholder.

-Visa ni lagi aku tak faham.Kalau ada masalah,contohnya macam yang aku hadapi baru-baru ni,Visa sepatutnya bertanggungjawab sama.Memang Visa memudahkan urusan transaksi tanpa tunai,tapi diorang sepatutnya ada mekanisma verification semasa transaksi tu diadakan.

-Diorang cuma menyediakan perkhidmatan debit,tapi taknak bertanggungjawab dan semua masalah ditolak ke bank?Servis apa macam ni?

 

4.Maybank

-Aku dah replace kad dan menghubungi nombor branch Maybank Intan Millenium.Pihak sana agak terkejut macamana aku boleh tau transaksi haram tu dilakukan dari dalam branch.Tapi diorang tak usaha nak siasat sendiri,katanya investigation adalah kerja HQ.Aku diminta membuat laporan ke HQ untuk sebarang complaint.

-Maybank ada memberi respon dari email aku dan aku diminta melengkapkan borang Dispute Form dan fakskan kepada mereka untuk siasatan lanjut.Tetapi…

-Tempoh siasatan adalah teramat panjang,iaitu 45 hari.Itupun mungkin lebih kalau diambilkira 45 hari bekerja.Agaknya sebab aku bukan Lisa Surihani yang hilang RM50k.Duit aku hilang RM355 je.

-Tak apa,lepas aku serahkan semua bukti kat encik polis,baru laju sikit siasat kot.