Khamis, 4 Julai 2013

Jawapan Kepada Isu Gadget WiFi Hacker

hacker-cartoon

Sehari dua ni agak banyak komen yang aku terima dalam entri gadget untuk WiFi hacking.Mostly agak marah dengan pandangan aku tentang benda alah tu.

Pertamanya aku nak refresh balik apa puncanya aku bertegas dengan pendapat aku.Semua yang beragama Islam harap maklum dan ambil serius sebab hukum tetap hukum.Tak ada excuse walaupun sekecil 1 byte.

Bayangkan begini dengan menganggap watak dibawah adalah kalian semua:

 

Encik A bercadang untuk memasang UniFi dirumahnya lalu melanggan pakej TM UniFi VIP10 dengan kos permulaan RM200 manakala bil bulanan ialah RM200.Selepas pemasangan siap,router UniFi membenarkan akses internet tanpa wayar dengan password encryption yang sudah pasti hanya Encik A dan keluarganya yang tinggal serumah sahaja tahu.

Disebabkan ianya berbayar dan Encik A yakin dengan keselamatan sistem sekuriti UniFi,Encik A tidak ragu atau bimbang dengan amaun yang dibayar setiap bulan.Internet dirumahnya lancar dan kuota data sentiasa mencukupi untuk penggunaan berat dalam sebulan.

Satu hari Encik A menyedari penggunaan kuota datanya semakin meningkat dengan mendadak.Hasil siasatannya,Encik A mendapati sistem sekuriti WiFinya telah dihack oleh jiran-jirannya menggunakan device buatan China untuk aktiviti mendownload data bersaiz besar.”

 

1.Sebagai manusia normal,perlukah Encik A mengucapkan tahniah kepada jiran beliau kerana berjaya decrypt password WiFi beliau?

2.Kalau semua WiFi dianggap hakmilik awam,kenapa tak minta sahaja password daripada Encik A yang membayar tiap-tiap bulan?Anda takut password yang diminta,kaki yang diberi?

 

Fikirkan jawapannya.

 

Kedua,sila FAHAM erti public WiFi dan personal WiFI.

WiFi yang dipasang kerajaan untuk projek kampung tanpa wayar sememangnya FREE!Diulangi FREE.Tak kisah lah kampung apa pun,FELDA ke(kampung aku memang FELDA,harap maklum.So far belum ada WiFi FREE di kampung aku).Yang menjadi masalah mungkin signal kurang kuat,tapi tak kisahlah sebab free kan.Sekupang habuk pun tak payah bayar.Mungkin maksud diorang ni,alat tu digunakan untuk menguatkan penerimaan gelombang WiFi.

Alat tu ada dua fungsi ya,pertama menguatkan gelombang WiFi untuk penerimaan data lebih pantas dan kedua menggodam password WiFi.Fungsi pertamanya tu ok,memang bagus.Tapi kalau fungsi menggodam,aku tak setuju.

Sama juga kes kalau rumah dekat dengan kedai mamak atau mana-mana premis yang open WiFinya.Belilah alat penguat signal kalau nak tumpang WiFi diorang.Pokok pangkalnya kat sini pemilik WiFi itu open to public atau encrypted.Harus maklum kenapa ada encryption.Sebab tak nak kongsi lah!(contoh:”Aku bayar bil pehal kau nak tumpang internet aku plak?Kalau nak,share bayar bil la”.)

Metafora;Kalau benda yang orang simpan dalam peti besi,tapi korang nak jugak ambik dengan cara memecahkan peti besi tu,perbuatan tu dipanggil apa?Berdosa encik-encik ya kerja-kerja ‘mencuri’ ni.Bezanya cuma benda tu tak nampak,tapi tetap ‘hak’ orang lain.Tanggungjawab saya mengingatkan saudara seagama,terima atau tak andalah tentukan jalan hidup masing-masing.

“Kubur asing-asing,tapi kalau meninggal nanti,sila bergolek masuk lubang dan kambus sendiri’.