Selasa, 10 September 2013

Awesome Job by Profess Rim Kepong


Sesiapa yang rajin membaca tulisan buruk aku dalam blog ni sure ada terbaca berkenaan cabaran aku merepair rim yang jahanam baru-baru ni.Pesan aku,berhati-hati dalam urusniaga sekiranya melibatkan lokasi yang jauh.Teramat banyak scammer mula menjangkiti laman Mudah.my.Peniaga jujur mesti tak ada masalah untuk COD.Kalau liat nak bagi address pastu laju je bagi nombor akaun untuk pos,sah tahi scam.
Ok,tenunglah rim aku yang herot dikerjakan bini aku,hehehe!Jap lagi aku cerita magika yang dah dikenakan oleh sebuah worksyop untuk membaiki rim aku ni.





Gambar close up kat atas ni memang nampak tak cantik sebab catnya terbakar semasa proses pembaikan.Tapi itu tak penting langsung.Yang penting rim aku kembali cun imbangannya.Aku tak pasti berapa banyak man hour dah digunapakai,tapi satu yang paling aku salute;kedai lain suruh jual besi buruk,tapi kedai ni rilek je bikin rim aku.Memang power.
Kos pembaikan RM110 dan mengambil masa seminggu sebab aku taknak diorang buat kerja rushing.
Maybe ada yang kata RM110 mahal.

Betul.Tempat lain boleh repair rim kemik RM40 saja,paling mahal pun aku pernah kena ketuk sebijik rim RM80.Tapi itu cerita kalau rim kemik sikit.Rim aku ni kemik sampai kedai kat Sunway dan Cheras pun surrender sebab rim dah twist.
Aku bagi contoh masa aku repair rim kat Batu Caves,sebiji rim RM80.Bila siap lekukan rim still visible walaupun dah banyak reduce vibration.Kira senang nak balancing la.
Woksyop yang ni aku takmau bagi ayat panjang-panjang.Superb metalurgy.Tak ada langsung lekukan yang visible.TAK ADA.Lagi satu bila aku pasang tayar dan buat balancing,cuma kena tambah timah 5 & 10 gram.Lepas tu cun 0,0.
Cerita lebih pun tak guna,siapa yang give up mencari mekanik berbakat untuk merepair rim yang heavy damage,sila ke Profess Rim yang terletak di Kepong.Tauke dan bebudak dia memang friendly.Ada lagi yang tertinggal.Kos yang aku bayar tu adalah kos membaiki rim yang rosak teruk.Kalau setakat dent sikit-sikit,kosnya kalau tak salah sekitar RM40-50.Satu dua jam boleh siap.