Isnin, 30 September 2013

Sekali Lagi Masalah Air Cond

Assalamualaikum semua,

Lama benar aku tak meroyan dalam blog ni macam fan MU lepas kena senggama bergilir-gilir dengan Manchester City dan WBA,hehe!Oklah,tak baik bagi fan MU panas lama-lama,so terus saja kepada cerita yang aku nak sampaikan.
Kali ni cerita pasal air-cond sekali lagi bila masalah yang berlaku dalam entri air-cond yang lepas berulang semula.Secara tiba-tiba air-cond tidak mengeluarkan udara sejuk dan simptomnya sama iaitu enjin revving sehingga 1500rpm bila suis air-cond di'ON'kan;tanda tiada load pada kompressor.
Kali ni aku terus saja mencari alat ganti magnetik klac kompressor walaupun sangat susah nak jumpa.Ada satu kedai yang aku hubungi tak mau jual sebab aku orang perseorangan,bukan woksyop atau kedai alatganti.Pasal apa?Benda ni ada kaitan dengan dominasi pasaran alat ganti,senang nak mark up harga.Lepas ni aku cerita..

Kemudian aku jumpa satu lagi kedai di Rawang yang ada menjual magnetik klac tapi dengan harga RM250.Tapi sebelum tu aku menghubungi Encik EastOne aka.Naruto untuk mengerjakan air cond dan juga beltingnya sekali.Apa taknya,kereta aku dah lebih 130k mileage.Andaikata belting tu putus tengah jalan,bukan saja kompressor air -cond,alternator,pam power steering & water pump sekali fail.Memang kritikal tugas sehelai belting tu.

 Kat atas ni adalah unit magnetik klac asal daripada kompressor DENSO.Sebenarnya unit ni masih lagi berfungsi dengan baik,cuma getah yang bertindak sebagai spring untuk mengembalikan kedudukan plat paling luar tu dah keras dan retak.




















Sebelum aku melanjutkan cerita,sebenarnya aku tak beli pun magnetik klac yang baru.Aku cuma beli belting V (empat lurah) jenama BANDO 1705 (RM42),spanar 12mm(RM12.50) dan juga T-10mm(RM10).
Langkah pertama adalah membuka tayar depan kanan dan juga menanggalkan bumper.Dua gambar ni je aku ambik sebab lepas tu tangan aku penuh dengan kotoran.Henpon plak warna putih-putih melati.Kerja-kerja menanggalkan belting aku serahkan kepada Encik EastOne sebab beliau dah kenal amat dengan mesin Perodua ni.
Cuma ada beberapa skru ketat yang aku terpaksa buka menggunakan KEKUATAN POKOK PISANG Faradyable.Tak faham sila tengok YouTube.Maka belting berjaya dikeluarkan.Sementara tu aku cuba membuka pulley magnetik klac tapi susah tanpa tool yang betul dan tak berjaya buka pun.Kena pakai airgun.Oh ya,pomen Cina sebelum ni rupanya tak sambung semuala dua wayar sensor.Mujur ada Encik EastOne.
Hasil pengamatan aku dan juga perbandingan dengan unit kompressor Myvi EastOne,'gap' antara plat yang bersambung dengan syaf kompressor dan juga pulley terlalu jauh,lebih kurang 3mm.Barangkali itulah puncanya kuasa elektromagnetik tak mampu untuk menarik plat supaya melekat pada pulley.
Agak memeningkan kepala bila benda tu tak dapat dibuka untuk dibaiki sedangkan masalahnya memang berpunca dari situ.Akhirnya aku bertawakkal sajalah dengan meneruskan kerja-kerja memasang belting sebab hari dah makin gelap.
Selesai saja kerja-kerja pemasangan dan pelarasan ketegangan belting,test run dulu.Bila suis air cond dibuka,magnetik klac yang fail sebelum ni kembali berfungsi dengan baik walaupun 'gap'nya agak jauh.Cuma tak 100% baik.Sebabnya:

1.Sistem aircond tak pernah diservis langsung menyebabkan udara sejuk tak cukup sejuk.Mungkin sebab habuk dah tebal pada permukaan fin cooling coil.
2.Sesekali akan kedengaran bunyi 'slip' pada magnetik klac bila sambungan berlaku.Puncanya gap jauh menyebabkan lekapan plat kurang sempurna.Atau boleh jadi sebab tekanan tinggi dalam kompressor.Ini pun sebab tak pernah bikin full servis.

Lepas ni aku plan nak simpan seketul kompressor dari kedai potong.Imagine ya,harga kompressor kedai potong ada sekitar RM250-300.Harga pasaran magnetik klac RM250,dan kompressor recon RM700.Lepas ni aku nak recon sendiri lah!