Selasa, 8 Oktober 2013

Spare Part Motor Yang Mahal

Kebelakangan ni (aku kerap guna intro dengan perkataan ni) aku suka menulis pasal motorsikal.Cuma kali ni tidaklah spesifik kepada jenis-jenis motorsikal kegemaran aku.Aku cuma nak menulis tentang bengkel dan juga alatganti motorsikal yang pada aku harganya makin merepek terutamanya di bandar.
Banyak kali aku cerita dalam entri yang lepas mengenai zaman remaja aku yang intim bebenar dengan kapcai.Dah menjadi tabiat aku yang lebih suka buat sendiri daripada hantar ke kedai.Aku kurang percaya mekanik kedai,sebabnya diorang buat kerja rushing,lepas tu entah barang apa dia pasang kita tak tahu.Kali terakhir aku overhaul enjin motor di bengkel yang terletak di Sungai Penchala,tahun 2007.Itupun sebab bengkel tu yang paling dekat masa motor aku tetiba mati enjinnya sebelum sampai One Utama.Mekanik kat woksyop tu Melayu/mamak aku pun tak pasti tapi gaya macam pro lah.Tapi hasil kerja macam shilaka.Con rod original katanya,dia tutuh RM160.Total kena pau RM400.Dua tahun lepas potong blok pun piston aku masih ketat dan cepat jem panas.Aku cukup hangin sampai sekarang sebab hasil kerja macam tu pun berani buka workshop.
Walaupun dah tak serius bermotorsikal,tempias harga spare part tetap aku dapat rasa.Contoh paling mudah,tayar.Sekarang ni tayar cap entah hapahapa pun RM70-80.Barang-barang lain macam biasalah,baik punya ka,biasa punya.What de....FAILLL.Biasa punya harga masuk akal lagi tapi kualiti out.Baik punya nah kau,mahal nak mampos.
Tapi nak buat macamana kan,tak ada pilihan.Alatganti motorsikal dah nak sama harga dengan barang kereta.

Aku orang Pahang tengah.Tak payah sebutlah area mana.Pemuda dan juga remaja yang berasal dari Pahang tengah terutamanya kawasan Jengka pasti maklum benar dengan kewujudan sebuah pekan lama terpencil yang bernama Pekan Sungai Jerik.Penduduk tempatan lebih senang memanggilnya dengan nama Tong Kiat.
Tong Kiat ni pekan kecil yang majoritinya berbangsa Cina,selain berniaga aktiviti lain ialah pertanian dan juga mengusahakan kebun durian.Pekan ni juga tempat aku and the gang berlatih snooker di kedai Gemuk(taukenya Gemuk) bila mendapat gaji kerja kontrak sekitar tahun 2003-2004 dulu.
Istimewanya Tong Kiat ni cukup popular dengan kewujudan bengkel motorsikal yang banyak,plus harga yang super murah dibandingkan dengan harga dibandar.Aku bagi beberapa contoh,CDI Yamaha SS baik punya RM25,cap ayam RM12.Kat Puchong harga CDI baik punya RM55.Masa tu lah.Tayar Sime Tyres 2.25 sekitar RM22-25.Tapi sekarang dah tak wujud tayar tu.
Mungkin ada yang cakap itu cerita zaman purba bhaiii....oklah.Pagi tadi aku singgah ke Pekan Tong Kiat untuk membeli cover set Yamaha Ego lama dan juga mudguard depan LC135.Di Shah Alam harganya RM300++.Di Tong Kiat,harga cover set berwarna tak termasuk cover yang berwarna hitam ialah RM90.Kalau full set tambah lagi RM90 lebih kurang.Baru RM180.Mudguard depan LC RM20.
Kemudian adik aku beli goggle untuk helmet Greyfosh.RM70 kot.
Persoalannya kat sini macamana diorang boleh jual barang berkualiti dengan harga murah sedangkan tempat tu berada di ceruk Pahang yang mana dari segi logistiknya amatlah tak menguntungkan.Cuba korang cari guna Google Earth kat mana Pekan Sungai Jerik tu.Sekian.