Ahad, 17 November 2013

Galaxy Note 3;Macam Best Jer,Macam Power Jer!


Agak lama aku tak menulis pasal gadget.Bila terkenang balik sematpon aku yang separa cacat ni,mulalah rasa nak cari phone baru.Website GSMArena pun dah agak lama aku tak buka,sampailah beberapa hari lepas member aku bertanyakan apa beza octacore dengan quadcore.
Selamba badak la aku jawab octacore lagi power sebab lapan teras.Pastu aku macam….eh…dah zaman  lapan teras ke??
Kemudian baru aku tanya phone apa yang dia maksudkan tu.Rupanya Galaxy Note 3.
Owhh……..

Di peringkat ni aku tak teruja langsung nak menyiasat menatang apa yang bernama Note 3.Sebenarnya aku tak berapa suka barang Samsung sebab skrin tak cantik dan jugak design yang boring.
Tapi aku akui satu kekuatan Samsung iaitu bateri yang berkapasiti tinggi plus boleh dibuka.Sebelum ni bateri yang ala-ala cukup makan aku boleh tolerate lagi,tapi tidak sekarang.Selepas balik dari outstation,aku perasan phone aku makin cepat kehilangan kuasa.Mungkin sebab masa outstation aritu,phone aku banyak dipakai sambil charging dalam kereta.Ni satu punca bateri cepat kong.Smartphone dengan bateri cepat haus ni tak relevan lagi dah.Serius wehhh.Nak plak korang ada pakej mobile internet yang agak laju.Larat ke nak menggendong powerbank sepanjang masa?
Sebab itulah nama Samsung mula aku pertimbangkan untuk gadget seterusnya.Let see spesifikasi asas Note 3:


Skrin: Super AMOLED 1080 x 1920 piksel,5,7 inci,386 ppi,S-Pen
Berat: 168 gram
SIM: Mikro SIM
Memori: 16/32/64 GB, 3GB RAM,Mikro SD slot sehingga 64GB
Kamera: 13MP
OS: Android Jelly Bean 4.3
Chipset: Snapdragon 800/Exynos 5 Octa 5420
CPU: Quadcore 2.3Ghz Krait 400,Quadcore 1.9Ghz Cortex-A15
Bateri: Li-ion 3200mAh

Baru kejap tadi aku tanya kedai harga dia,sekitar RM21**.** lebih kurang.Skrinnya takdelah cun sangat,tapi faktor kemenangan kat gadget ni aku rasa ialah kelajuan dan ketahanan bateri.Lepas ni,jadikan dua faktor ni sebagai panduan untuk memilih gadget yang berbaloi.
Contohnya MacBook Air yang aku pakai ni.Lama betul bateri dia boleh bertahan.Cuma OS dia ni yang aku tak into langsung.Tak friendly,kekadang bengong semacam bila aku cucuk USB 4GB yang nak penuh.Mujur MacBook pinjam,hehe!Aku tak cukup mereng lagi untuk meleburkan ribuan ringgit untuk sebuah gadget yang susah nak dipakai.