Selasa, 19 November 2013

Penyakit Manusia Zaman Sekarang


Tajuk macam tak kena,tapi nilah dia 'sakit' yang aku nak cerita.

Sehari dua ni memacam cerita bangang yang aku baca.Menteri buat perangai budak tadika dalam
parlimen,sukan bolasepak tak boleh ditegur dan yang paling bangang,kisah tahyul Villa Nabila
serta khabar kereta berumur 12 tahun keatas dicadangkan untuk dihapuskan.
Apapun kita rungkai satu persatu terutamanya hal villa tahyul dan juga hal kereta sekolah lama.
Sedar atau tak,suratkhabar dan media elektronik sekarang mudah menonjolkan cerita tahyul
untuk menarik pembaca.Yang pakai Facebook pun satu hal,main hentam je share cerita karut
marut.Ambil masa sikit kaji kredibiliti sesuatu cerita tak boleh ke?Perenggan akhir sekali nanti aku
komen sikit pasal Facebook ni.

Budak Hilang Win,Kita Semua Loserfool
Yang paling baru cerita pasal kononnya budak hilang kat Villa Nabila.Sampai 23 orang lesap
 macam kentut je dalam kawasan villa tu.Padahal sorang je yang betul-betul hilang.Itupun pagi
tadi budak tu dah dijumpai di tempat lain.Cilaka betul,orang susah payah cari dia,dia sedap
beromen dengan makwe.
Bila sebut kisah lokasi angker ni,aku tak nafikan jin akan duduk di rumah yang tak berpenghuni
lebih dari 40 hari.Kalau tak silap lah.Itu rumah yang tak berpenghuni,rumah yang ada penghuni
pun boleh ada banyak jin kalau penghuni rumah tak beribadat.Ada faham?
Paling penting sekali pernah tak korang dengar berita sahih orang kena sorok hantu 10 tahun
kebelakangan ni?Lebih dari tu pun aku rasa tak ada.Come onlah…akal ada sila pakai,jangan
simpan dalam kasut,cerita karut macam tu cepat-cepat tolak ketepi.

Cerita Kereta Sekolah Lama
Ini kisah bangang berulang.Sekali buat silap itu normal,tapi kalau ulang lagi silap yang sama,
terbukti bebal sampai kesudah.Dulu dah timbul kisah ni.Katanya kereta lama punca kemalangan.
Maka terkeluarlah idea karut untuk hapuskan kereta yang berumur budak UPSR.Setahun dua
lepas rasanya heboh jugak cerita macam ni.Lepas tu senyap pasal apa tah.Lega la sekejap
geng-geng yang main barang sekolah lama.

Cun jugak Galant Kuda ni.Kereta arwah abah aku dulu kaler ni la,tapi tak mampu beli rim sport

Tup-tup muncul balik idea dari kepala lutut ni.Siapa la yang ‘genius’ sangat bagi idea ni ye?
Satu benda je aku mintak,tunjukkan statistik peratusan pecahan kemalangan mengikut klasifikasi
umur kereta.Boleh bagi?
Jap aku intai parking area kat rumah aku ni….Daripada 22 bijik kereta yang parking,ada tiga
bijik Proton Iswara Sedan yang aku rasa mungkin umurnya dah cecah 12 tahun.Maknanya
13.6% adalah kereta lama.Walaupun kejiranan aku ni tergolong dalam masyarakat berpendapatan
hampir sederhana,selera berkereta tidak sederhana.Ada Evolution VII(asli ye,bukan Waja jadi-jadian),
Toyota Alphard,Honda Stream RSZ,…errr..Mercedez pun ada.Sumpah tak tipu.Semuanya tak
 berapa nak lama.
Katakan la 13.6% tadi mewakili jumlah kereta tua dijalanraya Malaysia,berapa persen pulak
yang kemalangan?Haaa,jawab le.Sembang kencang aku pun pandai.
Nak implement sesuatu benda tu biarlah sesuai dengan keadaan sekeliling.Tak semua benda
yang negara maju buat,sesuai dengan negara kita yang baru nak bertatih ni.Kaji betul-betul
impaknya pada masyarakat.

Perenggan atas tadi aku ada sebut pasal Facebook kan?
Akaun Facebook aku amat-amat jarang aku log-out.Tapi aku pulak bukan jenis update-update
ni.Sesekali ada la tempek gambar anak.Aku lebih suka membaca status orang di wall dan juga
geleng kepala bila baca cerita tahyul yang orang share.
Dahulu aku rasa bijak betul idea Mark Zuckerberg ni.Boleh cari kengkawan lama.Tapi fungsi
Facebook dah jadi medan luahan perasaan 5 minit sekali,masalah rumahtangga,tayang harta
benda,tayang bini,budak sekolah tayang cemolot,share berita tahyul,fitnah sana sini,FAKE RELAY
(bangang jugak ni,relay tu geganti elektronik la samdol),dan jugak scammer perniagaan.Ni
semua punca masyarakat jadi makin mundur tahu?
Yang baiknya satu-dua benda je,tapi yang buruk kemain banyak.Dari situ buat aku fikir,kejadah
apa lah Facebook ni.Facebook tak salah,tapi orang yang salah guna membuatkan Facebook
serupa tahi.
Semua benda nak tepek kat wall.Gambar or post yang baik-baik takpelah,teruskan berdakwah.
Yang tak berfaedah takpayah la share.Geli nak baca.Mujur takde butang thumbsdown.

Buat masa ni aku masih dalam proses menimbangkan kerelevanan Facebook dalam hidup aku.
Andaikata makin berupa Faecesbook,aku akan tutup akaun.Boleh?