Rabu, 22 Januari 2014

Rim Lebar dan Jalan…


ROTA

Sedikit teori yang diterjemahkan dalam bentuk lukisan untuk memudahkan pemahaman tentang lateral force yang berlaku semasa melalui selekoh (B).Terminologi sebenar berkenaan lateral force ni agak panjang sebenarnya.Siapa nak baca benda remeh temeh ni.
Keadaan ni bukan saja dialami oleh pengguna rim lebar yang dipasang tayar berprofil rendah,pada tayar ‘gemuk’ pun berlaku juga sebenarnya.Selain tu faktor lain seperti bebanan yang dibawa,talaan suspensi,halaju semasa melalui selekoh,sudut selekoh dan juga traction rate tayar memberikan hasil/keputusan yang berbeza-beza.Hatta driver sendiri pun mungkin akan bagi persepsi yang berbeza.
Soalannya,sesuai ke tidak dipakai set up tayar macam ni?
Dalam kebanyakan masa,ianya masih lagi sesuai.Tak jadi masalah pun,kecuali anda seorang yang cerewet tentang handling sesebuah kereta.Maksud aku jenis orang yang memang kerja dia bawa kereta trek.Yelah,pernah tengok kereta trek pakai tayar 195/65/15?Tak ke gayat tang korner?
Cuma,keadaan jalanraya di Malaysia ni sangat menyedihkan.Negeri lain aku tak pasti tapi setakat ni di Semenanjung,Pahang memiliki kualiti jaringan jalanraya paling fail.Even Kelantan pun jauh lebih baik.Kan bebaru ni aku follow trip pengumpulan sampel pokok,maka segala jenis jalan dalam semenanjung aku masuk walaupun tak semua.Ni contoh jalan ke kampung aku,fokus kat satu ni sudah.Takkan plak aku nak letak gambar semua lubang ye dak?
Bayangkan set up rim diatas terjun dalam lubang-lubang ni dengan halaju kambing berlari,amacam?

1600174_413613842074752_1983667437_n

Setahun lepas jalanraya ni masih cantik.Sejak sebulan dua ni disiram air hujan dan juga kekerapan lori-lori berat lalu,inilah hasilnya.Umpama kawah ledakan bom kereta dengan 300kg peledak buatan Taliban.Dah berapa banyak rim kereta dia dah makan termasuk seketul rim aku.
Baru-baru ni satu nyawa dah melayang.Siapa nak tanggungjawab?
Kebanyakan orang akan mempersalahkan pihak yang bertanggungjawab untuk membaiki jalan.Ya betul,lubang-lubang ni boleh ditampal tapi itu cuma penyelesaian sementara.Setakat ni dah banyak juga usaha menampal aku tengok tapi tak lama.Balik kampung lagi sekali lubang dah dalam semula.
Apa punca sebenar ni?

Jawapannya adalah angkara lori balak dan treler yang bawa sawit.
Buat masa ni agak banyak trip-trip treler sawit berkapasiti 40 tan melalui jalan ni.Lori balak toksah ceritalah,sejak dulu lagi tak habis-habis angkut balak.Macamana boleh banyak sawit dihantar ke kilang Lepar Utara 6?
Ini adalah kerana sejak penanaman semula ladang Lepar Utara 3,kapasiti pemprosesan sawit di kilang L.U.6 agak berkurangan.Untuk mengoptimakan operasi,kilang L.U.6 memproses sawit dari gugusan Kota Gelanggi.Maka berbondong-bondonglah treler-treler panjang ni memasuki Lepar Utara.Itu pandangan aku lah.Power betei,aku tanya,pastu aku sendiri jawab.
Ini cuma sikit je ni.Cuba la lalu jalan dari Bandar Jengka lepas tu masuk ke simpang menghala ke Jengka 10,Kota Gelanggi & Sg Tekam Utara.Segala spesies kerosakan ada.Tu belum spot banjir lagi.Haaaa,demam YB nak memikiornyee!Pikir-pikirkanlah ye,kang kami tukar kang?Hahahahahaha!

*Gambar lubang jalan dari Facebook Mohd Eone Bct untuk Group Bebudak Lepar