Selasa, 11 Mac 2014

Impian Seorang Pemancing…

Entri ni pendek je sebab topiknya lebih kepada persoalan untuk pihak yang berkaitan.Dulu aku pernah follow satu page Facebook iaitu Kelab Joran Facebook.Agak meriah page ni tapi aku unfollow beberapa minggu lepas sebab rasa “terganggu” dengan posting “ini ikan ape yewww?”.Serius aku tak rasa penanya soalan tu ikhlas memang tak tau nama ikan.Posting macam tu lebih kepada menganjing atau minta kaki perhatian.

Macamanapun sesekali aku jengah juga page tu.Yelah,jiwa gua memang dekat dengan alam semulajadi,hehe!

Tadi aku terbaca satu post yang agak interesting untuk difikirkan.Ada satu brader tu post gambar slip gaji dia yang menunjukkan baki bersih RM264.30.Hajat beliau nak pakai kekili mendatar Banax GT Extreme,tapi dengan baki sebanyak tu makan minum anak isteri perlu diutamakan dulu.Macamana pun brader tersebut sanggup mengenepikan impian beliau asalkan anak isterinya cukup makan pakai.Yang penting berkat bang.

Aku selalu rasa macam tak cukup duit,padahal kombinasi gaji agak boleh la selesa sikit.Kurang keberkatan agaknya…

 

Banax-qpsvgv

Mesin Banax GT Extreme ni takdelah mahal sangat.Untuk saiz 5000 harganya sekitar RM270 macam tulah.Untuk range harga sedemikian spesifikasinya agak mantap,cun dan padu dengan 7 bearing,drag maksimum 30kg bla..bla..bla..baca kat sini jelah senang, http://www.banaxfishing.co.nz/banax_spinning_gt_extreme.htm

Cuma mesin ni agak berat sikit (kata orang yang pernah pakai).

 

Khabarnya potongan gaji yang banyak adalah disebabkan dulu beliau pernah menjamin seorang kawan untuk membuat pinjaman.Kawan lari,dia yang kena selesaikan hutang.Aku bersimpati dengan nasib brader ni.Persoalan yang bermain difikiran aku sekian lama ialah,kenapa pihak bank meletakkan beban bayaran balik kepada penjamin?Sedangkan peminjam yang lari bebas hidup aman.Paling koman pun kena blacklist.

Bagi aku tanggungjawab bank ialah mencari peminjam sampai dapat,tak kiralah pakai kaedah apa sekalipun.Minta polis keluarkan waran tangkap ke.Jangan terus proceed minta duit dari penjamin.Naya kat orang beb.Imagine macamana brader diatas mengharungi kehidupan sukar tambahan lagi sekarang ni RM50 dapat beli dua kali je barang dapur.

Kerja dengan bank komersil sekarang ni kena berhati-hati..Jangan seronok makan bonus je.Sedar atau tak,riba berleluasa.Nama je Islamic banking,entah apa yang Islamic tah.Pinjam RM5000,bayar balik RM9800.Cer citer mana Islamnya?

Oklah,daripada aku meroyan lebih-lebih kat sini,ada baiknya kalau ada sesiapa yang arif tentang perbankan Islam meninggalkan komentar diruang komen.Kita kongsi ilmu perbankan.

 

Pendek je entri ni ye dak?