Rabu, 7 Mei 2014

Pahit Manis Misi Tengas Ulu Sia;Part 1

Assalamualaikum semua,

Entri ni barangkali akan menjadi entri terpanjang dalam sejarah aku berblogging.Siapa rasa malas nak baca intro,skip je terus ke perenggan #Misi Bermula.Ceritanya adalah berkenaan misi mencari ikan false mahseer/tengas/kejor.Entah betul ke tidak nama ikannya aku tak tau,korang pandai-pandai la bezakan.Perkara pokoknya ikan ni hanya boleh didapati di sungai-sungai pedalaman yang belum tercemar airnya.Kampung aku pun pedalaman jugak,tapi air sungai serupa teh ais ceroi.

So,nak mencari ikan elusif yang mendiami sungai-sungai cantik berair deras ni kat mana?

Maka Mr. Ben10 (member sekampung,tapi nama betul aku tak tau,hahah!) mengaturkan satu trip ke hulu Sungai Sia,Raub,Pahang (N 3 56’ 47’’,E101 42’ 54’’).Trip ni sebenarnya dah sebulan dirancang oleh Mr. Ben10 dan juga geng-geng angler senior dari Klang,aku cuma kebetulan dijemput sama disaat-saat akhir.

Misi Kejor

Mr. Ben10 agak bertuah bermentuakan orang Raub,ada 4WD pulak tu.Syok sangat la beliau meneroka ceruk-ceruk kampung.Dari aktiviti tu juga beliau mengenali orang asli,key person yang boleh diharap untuk memandu arah dalam hutan.

Aku pulak secara tiba-tiba bersetuju ditambah lagi dengan greenlight bini aku yang entah macamana setuju aku keluar memancing.Selalunya ada beberapa questionnaire dan ayat-ayat penurunan moral.

Tarikh 1 Mei 2014 (Khamis) lepas dipilih untuk bergerak ke Kampung Ulu Sungai,trekking 2 jam,pacak khemah dan mula memancing.Pagi Sabtu keluar dari hutan.Simple je cerita dia.Aku cuma bawa baju sepasang dua,kain pelikat,torchlight,Maggi Big Curry 6 bungkus,sardin 3 tin kecik,beras 2kg,bekalan rokok dan parang.Set pancing macam biasa,mesin RYOBI AP Power 8000 tak tinggal,Ajiking AirMaxx 5000 dengan rod AwaShima dan PT Pioneer 8 kaki,nah kau!Orang lain siap sleeping bag bagai,aku cuma bawak sweater kot-kot temperature malam serupa Kutub Utara.

Dengan pakai T-Shirt + jeans + safety boot + barang-barang dekat 15kg,aku terpacak tunggu member-member lain sampai kat tol Gombak.Dalam kepala,kosong,takde preparation mental.Ah,boleh je bohhh!Aritu rilek je gua panjat Bukit Hari kat FRIM,tak semput pun.

Dekat pukul 9.00am semua geng komplot sampai.Selain Mr. Ben10 dan aku trip ni disertai empat sekawan yang jauh senior,semua nak masuk 40-an dah.Jul,P,Mel dan jugak Din.Abang-abang  hardcore berenergi seladang semua ni.

IMG-20140505-WA0017

IMAG2005

Borak-borak dalam perjalanan,beli barang pastu lepak minum kat Batu Malim,kitorang terus gerak ke Pusat Pembiakan Ikan Kelah Agro Harvest yang dijadikan stesen untuk menurunkan barang.Tiga orang asli akan guide kami masuk ke hulu Sungai Sia.Selain jadi guide depa ni jugak bawak barang-barang kitorang.Siapa lagi nak pikul bateri kereta NS40 dengan beras 5kg bhaiii…

Menengokkan barang-barang Mr. Ben10 dan geng-geng angler senior,ternyata bebarang aku paling ‘ringan’.Depa punya aku suspek tak kurang 20kg.Gagah betul depa ni.Perjalanan dimulakan dengan bacaan doa oleh Abang P,semoga perjalanan selamat pergi balik dan juga dapat ikan tengas besar peha,hehe!

IMAG2009

Empangan lama

Route ke lokasi memancing sejauh lebih kurang 7km bermula dari : Pusat Pembiakan Kelah Agro Harvest -----Empangan-----hutan buluh betong-----tiga anak sungai-----pondok-----lokasi memancing.Keadaan trail 70% extreme level amatur dimana kebanyakan masa mendaki anak bukit dan menyusur tebing sungai dengan kecerunan 60-70 darjah.

Misi Bermula

12.45PM- Fasa pertama ialah laluan 4WD dari Pusat Pembiakan Ikan Kelah hingga ke empangan lama sejauh setengah kilometer kot,agak barai juga mendaki laluan tu.Empangan lama tu nama apa aku tak tau.Tak sempat nak kaji.Lepas rehat dalam 10 minit dan menembak gambar,guide kami terus memanjat tebing bukit.Aku yang langsung tak pernah trekking ni mula rasa tenaga dah tinggal 20% walaupun belum sampai ke hutan buluh betong.

Setakat pikul beg mungkin tak jadi masalah,tapi yang menyukarkan perjalanan ialah batang pancing,beg khemah,botol air dan dua bijik bekas plastik kuih raya.Susah nak berjalan kot?Hangpa try la kalau nak rasa.Punya la hazab nak bergerak.

2.45PM- Meredah tebing tinggi yang dipenuhi pokok buluh.Tempat berpijak memang ngam-ngam tapak kasut.Masa ni kaki dah rasa macam diheret,bukan berjalan lagi dah.Agaknya ujian untuk kami,cuaca menjadi gelap tanda-tanda nak hujan.Bergegas kami ke tempat orang asli menunggu kat atas batu selepas hutan buluh.Diorang punya muka chill je sambil pam rokok Surya.Sambil gelak-gelak diorang cakap ada nampak harimau besar lembu.Jilaka lawak tak best langsung,takde mood gua nak gelak dalam keadaan barai.

Masa ni diorang cakap tempat mancing tu tak jauh dah,cuma tinggal 3 anak sungai kena rentas.Bunyi macam dekat je kan,kejap lagi tau la macamana.Pukul 3 lebih kami bergerak semula ke lokasi sasaran.Dua orang asli dan Mr Ben10 dah hilang jauh kedepan.Aku ingat tak sampai 100 meter kot dari tempat rehat lepas hutan buluh tadi,kitorang berhenti semula.Aku,Syuk,Jul,P dengan Man dah mengalami masalah tekanan moral,huhuhu!

Sudahnya kitorang berjalan 5 minit,rehat 10 minit.Lantaklah,barai nak mampos dah ni.

2 kilometer terakhir merupakan perjalanan paling ekstrim dalam hidup aku.Pertamanya laluan yang semakin sukar,kedua tenaga yang langsung dah tak ada,ketiga air minuman pun habis dan yang keempat lokasi yang dituju tak tau berapa jauh lagi.Orang asli dah hilang kemana tah.Masa tu jam dah pukul 5.20pm.Jerit panggil member depan pun dah tak ada menyahut.

Tapi sebenarnya cabaran yang paling kuat ialah melawan fikiran negatif.Beberapa kali aku berhenti pekena rokok sebatang dua dan duduk berfikir,what the hell i’m doing here didalam hutan tebal dengan tenaga yang dah lama habis….Alangkah enaknya waktu-waktu ni duduk dirumah melayan anak isteri atau bermain game konsol kegemaran.Damn…

But,turning back is not an option.

Berbekalkan kekuatan mental kami bergerak perlahan-lahan dan bagai pekena seplastik air ketum,kami bersemangat semula bila orang asli yang leading paling depan muncul depan kami membantu angkat barang.Maknanya lokasi memancing dah dekat.Masa ni segala tenaga dalaman RGK,PASKAL,PASKAU,VAT69 semua keluar.Serius terasa macam dah nak habis fasa latihan escape & evasion.

5.45pm- Kami kumpulan terakhir sampai ke lokasi.Aku letak barang,buka baju sarung seluar mandi,terus berendam.Tak mampu nak cakap apa dah.Air minum pun terus teguk dari anak sungai je.Lepas mandi,solat dan makan aku rehat je.Esok-esok ajelah memancing….