Selasa, 5 Ogos 2014

Haji Dari Tauke Hardware

Cuti raya baru-baru ni aku bersembang dengan sorang pakcik tauke kedai hardware kat kampung aku.Nama dia Haji Dari.Asalnya aku cuma nak beli batu asah kat kedai dia,tapi biasalah kena la bertegur sapa sikit.Bila soalan dia mula menghala ke kerjaya aku,pakcik tu tanya satu soalan yang agak susah aku nak jawab.

Soalan dia macam ni,’ada tak ubat untuk sakit kencing manis?’

Agak lambat juga aku nak respon kat soalan dia sebab fikirkan jawapan terbaik untuk pakcik tu.Kemudian aku jawab,

’sebenarnya tak ada pakcik.."’

Aku jawab macam tu sebab istilah ubat bagi aku ialah sesuatu yang mampu mengurangkan penyakit dan seterusnya penyakit hilang dalam tempoh tertentu.Pakcik tu pun cerita la pasal wife dia yang dah bertahun-tahun makan ubat kencing manis yang mana ubat tu sebenarnya cuma menahan penyakit tu dari bertambah teruk,tetapi tidak mengubati.Patutnya kalau boleh sembuh dah tentu la tak payah makan ubat lagi kan?

Biasa kita dengar kalau orang tua sakit,penyakit dia tak lain tak bukan sakit yang biasa kita dengar macam kencing manis,sakit buah pinggang,dan stroke.Baru kejap tadi aku Google pasal kencing manis,terus keluar iklan ubat kencing manis.Seminggu je terus sembuh beb.Kalau betul,sure taukenya dah billionaire.Ingat senang ke nak R&D ubat-ubatan,apatah lagi kategori drug.

Aku tau jawapan aku bukanlah jawapan yang nak didengar pakcik tu,tapi aku taknak bagi harapan palsu kat dia.Cuma aku cakap,masa kita sihat ni kena jaga pemakanan.Kena lupakan makanan yang sedap-sedap.Banyakkan makan sayuran segar dan ikan.Berpuluh tahun dah kita enjoy makanan yang tekak kita suka,apa salahnya perlahan-lahan kita tukar kepada menu yang lebih sihat.Umur panjang atau pendek bukan urusan kita,tapi sekurang-kurangnya kita berusaha.Boleh jugak isi waktu yang berbaki dengan amal ibadat.

Terus pakcik tu salam cium tangan aku,hahahah!Ok,aku tokok tambah je tu.

Tengah sedap-sedap beramah mesra dengan golongan veteran kampung,tetiba aku teringat anak aku yang busy meniup belon dalam bakul skuter mak aku sebenarnya tengah memeram tinja dalam pampers dia.Hissshhh!!