Khamis, 25 September 2014

Gunung Berapi Pulakk

Akhir-akhir ni (selalu perkataan pertama adalah kebelakangan),sejarah tanahair sangat mengujakan aku.Tak tahulah kenapa,tapi yang pastinya menelusuri sejarah Malaysia ni macam jigsaw puzzle.Semakin diteroka dan dicantumkan kepingan-kepingannya,semakin cantik gambaran yang terhasil.

Aku mula berblogging lebih kurang empat tahun agaknya.Masa mula-mula berblogging dulu,tentulah ada idola.Maksudnya blogger terkenal yang mampu goyang telor kat rumah tapi berduit.Selepas beberapa lama,aku rasa angan-angan nak jadi macam diorang ni baik dilupakan saja.Aku teruskan menulis tapi ikut acuan dan haluan aku sendiri.

Tengoklah entri blog aku,macam-macam ada.Ikut sedap tangan aku masa tu lah nak tulis apa.Sebabnya minat aku ni macam-macam,tapi yang kuat buat masa ni ialah isu teknikal,gadget,militari dan sejarah.Akan datang mungkin fotografi kot?

Dalam dunia berblogging ni,aku respek tiga orang blogger iaitu Shah Paskal ,Mo Razzi ,dan juga Cik Srikandi.Ketiga-tiganya berjaya memupuk minat aku mendalami sejarah walaupun pada asalnya aku lebih menggemari isu-isu militari hasil tulisan Shah Paskal.Brader ni la yang buka cerita pasal piramid Alam Melayu.Aku nak jadi macam dia tak bolehlah,dia kabel kuat.Banyak network.

Sekarang ni cerita piramid dia tergantung dah dua tahun kot.Sambil selang seli dengan cerita cari emas,la ni dia sibuk dengan misi cari gunung berapi kat Johor pulak.Adooiiii!Cerita bro Shah Paskal memang macam ni,kekadang tak terjangkau dek akal rasanya.Tapi sesiapa yang rajin siasat,InsyaAllah dapat pautkan kebenaran dalam bait-bait perkataan dia.

Actually bro Shah Paskal ni takkan share banyak info dalam blog dia kerana terikat dengan protokol,kecuali payung dia rokok League sekotak sambil TT.Tapi sebelum tu kena angkat sumpah menjaga kerahsiaan kot?hehe!

Bila la agaknya dapat duduk semeja sambil ternganga dengar cerita-cerita dia…hmmmm…..

 

Berbalik kepada cerita gunung berapi tadi,alkisahnya gunung berapi purbakala tu adalah tempat mendaratnya bahtera Nabi Nuh AS masa banjir besar dulu…aaaaaaaaa….(ternganga)

Kemudian Nabi Nuh ternampak satu gunung berapi lalu Nabi Nuh AS berdoa supaya gunung tu berhenti mengeluarkan api.Allah SWT memperkenankan doa Nabi Nuh AS dan menutup lubang gunung tersebut dengan emas.Yaaaa….emas lagiii.

 

Tapi bukan ke bahtera Nabi Nuh AS terdampar di gunung Ararat?Versi lain cakap Bukit Judi.Kedua-duanya terletak di benua Asia Barat sana.Macamana tiba-tiba timbul versi mendarat di Tanah Melayu pulak?Nanti aku siasat ye kot-kot ada hikayat lama lain yang menceritakan pasal perjalanan Nabi Nuh AS ni.

Untuk menyiasat kebenaran posting brader Shah Paskal,mula-mula kena cari gunung berapi di Malaysia.Ada ke gunung berapi atau bekas-bekas dia kat Malaysia ni?Tak pernah jumpa dalam buku teks sekolah punn???

Hahahaha!Of course.Benda ni kena belajar dengan Universiti Google.Oklah,gunung berapi tak ada,tapi ada banyak mata air panas kan?Sebenarnya ada lebih 40 gunung berapi purba di Malaysia.Secara fizikalnya memang tak ada gunung berapi aktif macam kat Indonesia nun,sebab gunung berapi kat Malaysia ni dah mati berjuta-juta-juta tahun dulu.island

Yang pasti boleh dijumpai dalam carian Google ialah satu kawasan bekas gunung berapi,tapi di Sabah.Maria Ozawa Volcanic Caldera nama dia,yang terletak di Taman Bukit Tawau Sabah.Satu lagi ialah pulau yang muncul pada 21 September 1897 selepas berlaku aktiviti gunung berapi iaitu Pulau Tiga.Juga terletak di perairan Sabah.

Walaupun kedua-duanya adalah bekas gunung berapi,ianya tidak menepati kata kunci kedua iaitu JOHOR. We need more clue.

Bro Shah Paskal meninggalkan beberapa klu iaitu EMAS,GUNUNG,JOHOR,BELERANG,dan TIMUR dalam posting Facebook dia.Dengan menggunakan bakat mengGoogle aku,pencarian aku menuju kepada satu gunung yang menepati ciri-ciri yang digambarkan.

xxxhistoryxxx

 

Not exactly where it is,but real close to ‘that’ mountain.

Then,i stumble upon this yang mengukuhkan lagi fakta diatas: (BI jahanam sial)Ujian mineral disini juga pernah dilakukan menunjukkan ianya terkait dengan kata kunci EMAS.Malaysia ni kan Aurea Chersonese.

Aktiviti perlombongan emas secara haram juga pernah berlaku di hutan simpan berhampiran.Seminggu dapat 29K wooo!

xxxhistoryxxx2

 

Sori la ada padam-padam sikit ye?Hehe!Bukan apa,aku menghormati orang yang mula-mula menimbulkan cerita ni.Biarlah Shah Paskal explore dulu then tunggu dia karang hikayat explorasi dia.

Itupun kalau korang sabarlah.Kalau tak sabar,boleh je buat macam aku,then pergi sendiri.Aku boleh dapat dari Google takkan korang tak boleh ye dak?

 

Tapi jaga-jaga..dengarnya tempat tu angkerrrrrr…Huhuhu!