Rabu, 24 September 2014

Kopi Pasta Prevention Activation

Sebentar tadi aku berjalan-jalan ke blog lain menggunakan keyword sama sepertimana kebanyakan entri yang aku tulis.Nampaknya masih ada pihak yang tidak menghormati karya orang lain tanpa memberikan kredit.

Masalahnya ialah,link sumber dari blogger ternama ada pulak diorang letak?Ini tidak bagus.Mana boleh main pilih-pilih ni.Rasanya agak lama juga aku buangkan right click disable untuk menggalakkan perkongsian ilmu,dengan syarat link kembali sumbernya kesini.

Terpaksalah aku aktifkan semula preventive action untuk mengelakkan penjarahan idea.Barangkali perkara ni nampak remeh,

“Eleh,blog tak pemes,poyo je lebih!’

 

Tahu tak,beberapa blogger hebat yang aku kenal sudah mula melakukan kawalan informasi termasuk mengenakan bayaran yuran bulanan untuk akses?Ada juga yang mula berhenti menulis sebab kecewa hasil karya mereka diplagiat oleh pihak yang tidak bertanggungjawab,siap buat duit lagi.Akhirnya diorang buat buku,compile semua hasil tulisan diorang dan jual.Lebih baik begitu daripada tak dapat apa-apa.

Nampak tak perbuatan ni mendatangkan mudarat kepada orang lain yang dahagakan ilmu?Sebagai peminat,tak jadi masalah untuk berkorban sedikit wang untuk membeli buku.Sekurang-kurangnya ada galakan untuk diorang terus menulis.Ingat semua jenis blogger tulis entri tak keluar modal ke?

Lainlah jenis blogger yang main copy paste,sambil korek hidung pun blog boleh femes.Tapi habuk pun takde.Choiiii!