Isnin, 22 September 2014

Untuk Renungan Semua…

Semalam aku rasa nak tulis pasal smartphone Vivo Xshot sebab dengar kemain rancak iklan dia dalam radio.Kemudian aku pun checklah spesifikasi dia dalam GSMArena.Nak kata hardware dia best sangat taklah kot,maybe penekanan lebih diberikan kepada fungsi mengambil gambar.Siap OIS rasanya.

Jangkaan aku Vivo ni punya league sama macam telefon pintar lain yang berspesifikasi sederhana dan mampu milik.Lain kalilah aku tulis,mood IT lambat mari pulak.

Makin menghampiri ke hujung tahun,banyak benda dalam hidup aku suami isteri yang perlu disemak semula terutamanya dari segi prestasi taraf hidup.Hampir setahun yang lepas,aku dan isteri berhijrah daripada dunia pekerjaan swasta kepada penjawat awam;yang mana aku yakin amat ramai mengimpikan kerjaya sebagai penjawat awam.

Aku tak tahu kenapa,barangkali sejak kecik sudah ditanamkan dalam fikiran bahawa kerjaya sebagai penjawat awam adalah kerjaya yang paling ‘selamat’.Selamat dari kebankrapan,tiada gaji/gaji lewat,dan pinjaman mudah dari pihak bank serta segala jenis kemaslahatan kerjaya dalam bidang swasta.

Apapun baca dulu hikayat yang aku nak sampaikan ni.

 

Dari zaman bujang sehinggalah memiliki seorang anak kecik,aku dan isteri aku sama seperti kebanyakan pasangan suami-isteri lain yang bekerja swasta di Lembah Kelang ni.Nak kata senang lenang jauh sekali,tapi bolehlah nak hidup cukup-cukup makan.Di usia 30,aku berasakan peningkatan taraf hidup agak lambat tapi taklah menyesal dengan rezeki yang telah ditentukan Alllah S.W.T.Dengan gaji terkumpul kasar sekitar 6k dan senarai komitmen hutang,kehidupan di bandar memang ‘tough’.

Mungkin rezeki kami suami isteri,permohonan aku bekerja di sebuah badan berkanun diterima dan diikuti isteri aku yang mendapat pekerjaan sebagai seorang pegawai di sebuah kementerian.Bagaimanapun disebabkan tuntutan kerjaya,kami terpisah dimana isteri terpaksa bertugas di negeri jiran.

Keputusan yang dibuat berkaitan penerimaan jawatan tersebut bukanlah secara bersendirian,pelbagai pendapat dari ahli keluarga lain turut diterima.Sama macam yang aku sebut kat atas tadi,katanya kerjaya penjawat awamlah paling selamat.Rugi kalau tolak.

Sebaliknya pula dari sudut kewangan keluarga aku,hasil kira-kira pendapatan terkumpul sebenarnya amat-amat cukup makan disebabkan gaji permulaan pegawai kerajaan gred 41 jauh berbeza dari gaji semasa yang diterima semasa bekerja swasta.Masa tu kami tawakkal sahaja apabila susut ribuan ringgit daripada pendapatan bersama sebelum ini.Mungkin ada rezeki lain yang bakal datang.

Di peringkat awal memang amat-amat perit.Kedudukan kewangan sangat genting bila terpaksa menyediakan keperluan rumah yang bakal diduduki isteri.Takkan sehelai sepinggang pulak kan?Alatan rumah yang asas perlu disediakan.Dalam masa yang singkat juga rumah sewa perlu dicari.

Kami sekeluarga pernah meronda seluruh ceruk pekan dan taman perumahan dalam hujan dengan barang-barang rumah sendat dalam kereta untuk mencari rumah sewa.Masa tu tuhan saja yang tahu betapa luluhnya hati aku melihat isteri menangis tidak henti-henti apabila berdepan cabaran yang sedang diterima.Itu belum lagi soal penjagaan anak yang entah siapa pengasuhnya.

Setelah semuanya diatasi perlahan-lahan,kemudian sekali lagi ujian menimpa.Disebabkan isteri melapor diri pada bulan Disember,tiada peruntukan pembayaran gaji dari pihak Kementerian.Biasalah hujung-hujung tahun Kementerian tutup akaun,tunggu peruntukan baru tahun berikutnya.Bayangkan bagaimana peritnya menanggung keluarga yang tinggal berjauhan dengan pendapatan aku seorang sahaja.Gaji pertama beliau diterima selepas tiga bulan bekerja.Memang bunyi gaji terkumpul tu banyak,tapi dalam masa tiga bulan hutang yang tertunggak juga menimbun banyak.

Segala macam usaha dibuat(tak perlu cerita kot) untuk menampung hidup dengan harapan selepas dapat gaji segalanya kembali seperti biasa.Sekarang hampir setahun kami mengharungi keadaan sedemikian,nampaknya tidak ada tanda-tanda bakal pulih.Tanggungan setiap bulan yang mampu dipikul semasa didalam bidang swasta tidak mampu langsung diatasi dengan pendapatan penjawat awam.

Ramai yang cakap sabar sajalah.Oh memang,…..kami sangat sabar sampai setahun dan boleh sabar lagi untuk beberapa tahun.Tapi bank tidak penyabar seperti kami.Cukup bulan,hutang mesti dibayar.Pihak yang rancak memberi galakan menyertai kerjaya penjawat awam diperingkat awal hanya tahu bercakap saja.Tolong pun tidak.Setakat galakan moral,kami baca sendiri kat internet pun boleh.

Setelah dianalisis punca-puncanya tidak lain dan tidak bukan ialah pengaruh orang lain dalam membuat keputusan.Aku tidak sesekali menyalahkan gaji kerajaan yang seciput itu,tetapi meletakkan kesalahan kepada orang yang tidak pernah bekerja langsung tapi seronok bercerita nikmat menjadi pekerja penjawat awam.

Cerita kat atas ni aku dah permudahkan sikit untuk mengelakkan entri blog ni menjadi seumpama hikayat sejarah Tanah Melayu dalam Sulalatus Salatin yang aku baca semula malam tadi.Cerita detail sangat kang ada yang bercucuran air mata pulak.

Ada beberapa perkara yang aku rasa patut dikongsi untuk kebaikan bersama.Di zaman kehidupan yang serba serbi memerlukan banyak aliran wang tunai bulanan,baik ditelitikan point-point dibawah sebagai panduan.

 

1.Pekerjaan sebagai penjawat awam adalah satu tugas yang mulia.Sekiranya dilakukan dengan amanah,banyak pahala boleh dapat terutamanya yang bekerja di bidang perkhidmatan. Tetapi pertimbangkan juga dari segi status diri semasa tawaran diterima.

Pendapat aku,ada baiknya tawaran kerja sebagai penjawat awam diterima semasa masih muda dan bujang.Semasa bujang,tak banyak komitmen keluarga yang perlu difikirkan,begitu juga kemudahan sekiranya bertugas ditempat yang jauh.Sekiranya berstatus suami atau isteri orang,tekanan emosi sangat tinggi,gangguan moral dan kos ulang alik menjejaskan kewangan keluarga.

Dah berkahwin pun boleh accept,asalkan hati kental ataupun lokasi bertugas masih berbaloi untuk berulang alik.

2.Perbezaan gaji semasa dan gaji permulaan penjawat awam perlu diambilberat.Kalau tak banyak beza it’s ok.Teruskan perjuangan.Jika terlalu besar,baik tak payah.Kerja kerajaan senang buat pinjaman?Wak lu senang.Komitmen tak ada yes,bolehlah tambah hutang,kalau memang komitmen banyak baik lupakan.Sekarang institusi kewangan mengetatkan syarat pinjaman hatta kepada penjawat awam sekalipun.

Dua tahun lepas member satu sekolah aku pernah cakap,kerja kerajaan boleh hutang sampai gaji negatif.Gila ke apa?Sekarang tidak lagi.Cuba la buat loan dengan komitmen lebih 60% gaji.Maksud aku kat sini,kerja kerajaan senang buat hutang mungkin betul,tapi kemudahan tu juga akan membunuh kalian.

Senang nak beli rumah?Sila periksa berapa harga rumah sekarang.Rumah saiz reban kambing harga 200k dah tentu komitmen RM1100 sebulan.Itupun kalau ada lagi developer buat.

3.Buatlah keputusan sendiri berdasarkan bebanan kewangan dan tanggungan peribadi.Orang lain tak nampak kecuali kita sendiri.

Apa yang aku tuliskan ni bukanlah nak melemahkan semangat pemohon-pemohon kerja kerajaan.Kan aku dah cakap,kerja kerajaan ni amat bagus,dengan syarat keadaan semasa korang mengizinkan.Soal dapat pencen toksahlah difikirkan sangat.Kalau start kerja dah umur 30,kena servis sampai umur 60 baru dapat pencen.

Agak-agak sempat tak hidup sampai umur tu,ataupun korang memang boleh predict yang korang mampu hidup selesa tahun 2044 nanti dengan duit pencen.Perkara terasnya disini,buang mentaliti bahawa kerja kerajaan adalah yang terbaik untuk korang.Diulangi,kerja kerajaan baik,tapi tak semestinya terbaik untuk korang.Yang bakal jadi mak ayah nanti toksah le masuk campur dalam pilihan kerjaya anak-anak.

Jenis masuk campur tapi bantu di peringkat susah tak apa,jangan pandai cakap tapi tak membantu.Kat belakang seronok bercerita dengan jiran-jiran/ saudara mara yang anak dia kerja kerajaan.Apa yang bangga sangat entahlah.

Siapa yang ada pendapat,boleh luahkan di ruang komen.Tak kisah la nak share pengalaman yang lebih kurang sama ke ataupun nak counter balik statement aku kat atas.Pengalaman aku bila baca posting-posting related dengan kerjaya penjawat awam,ramai golongan veteran berjawatan tetap yang perasan bagus sangat bila tinggalkan komen.

Hakikatnya kami sendiri dah nampak environment kerja dengan kerajaan ni macamana berbanding swasta especially dealing with ‘orang lama’.Tapi tak semua lah,hanya segelintir sahaja yang merosakkan imej institusi awam.Macam bebaru ni aku tengok dalam sambutan Hari Raya,baik yang muda,tua,sama tak reti nak beratur ambil makanan.Berebut macam ayam kampung bila ditabur beras.Memalukan sungguh.

Mungkin ada yang cakap,dah tu berenti jelah kerja kerajaan,masuk swasta semula.I’m not saying swasta lebih baik dari kerajaan ataupun sebaliknya.Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan.Analisis terperinci tu penting.Dapatkan nasihat dari kawan-kawan yang berkhidmat dalam kedua-dua bidang kerja.

Kebelakangan ni bila aku renung muka anak kecik aku,aku sedih sangat sebab anak kecil ini terpaksa berjauhan dengan ibu-bapanya disaat masih terlalu muda.Bila hujung minggu,anak kecil itu riang gembira berada dirumah dengan ibu bapa disisi,tanda yang dia merindui kami berdua.

Untuk pasangan lain yang barangkali bakal mengalami situasi hampir sama seperti kami,janganlah ulangi kesilapan kami.Berilah anak-anak anda semua peluang bersama ibu-bapanya semasa masih kecil dan juga semasa peringkat membesar.Kita tak tahu sampai bila kita boleh menatap wajah anak-anak kita.Sementara ada peluang,jangan bazirkannya.Apa pun bidang pekerjaan anda,pastikan setiap hari anda ada dirumah bersama keluarga.

Akhir kata andai kandungan entri ni berselerak,mohon maaf sebab ianya ditulis berdasarkan apa yang terlintas dalam kepala.