Khamis, 13 November 2014

All Hail Lexus!!

Semalam aku belajar tafsiran sebenar kereta mewah dari laman web Carlist menerusi jenama Lexus.Selama ni istilah luxury car diterjemahkan dengan cara yang salah oleh pembuat-pembuat kereta kecuali Lexus.

Mewahkah Lexus?Pendapat peribadi aku sebelum ni jenama Lexus berada diantara jenama kereta kebanyakan dan trio Jerman (Mercedes,BMW & Audi).Mahal serupa Boeing pun tidak,murah jauh sekali.Malahan jauh tertinggal dengan jenama-jenama eksotik.Tapi itu dulu.Masa zaman IS200 yang serupa Altezza dan jugak SUV RX300 yang fotostat dengan Harrier.

Sebelum ni aku pernah menulis pasal supercar LFA,tapi artikel tu tak cukup mendalam kajiannya terutama sekali cerita disebalik tabir pembikinan karya agung dunia automotif tu.Aku cuba recall balik apa yang aku baca semalam untuk bacaan semua.Lebih mudah untuk ramai orang faham kisah Lexus dalam bahasa Melayu.

 

Lexus ialah divisyen mewah gergasi automotif Jepun iaitu Toyota.Pada tahun 1989,Lexus menghasilkan model LS400 yang mana model ni memberi impak yang sangat kuat kepada jenama BMW dan Mercedes Benz di US.Dalam masa yang sama,Lexus memperkukuhkan kredibiliti jenama dengan membina imej yang baik dikalangan penggunanya.

Strategi Lexus menjadi dan motto korporat ‘The Pursuit of Perfection’ benar-benar diinterpretasikan keatas model-model seterusnya.

Tahun 2000,pembangunan supercar LFA dimulakan dan sembilan tahun selepas tu,LFA secara rasminya dilancarkan serta tempahan dibuka untuk unit terhad sebanyak 500 unit.Pemerhati industri yakin Toyota tidak untung dengan model ini,tapi itu bukan matlamat utama bagi Lexus.Apa yang cuba disampaikan melalui pembinaan LFA ialah terjemahan istilah ‘spirit of automobile engineering’,erti sebenar hubungan antara pemandu dan kereta.

Sembilan tahun proses R&D dengan kos berbilion-bilion dolar,LFA benar-benar menepati matlamat Lexus.Semuanya dibuat dengan teliti dan rekabentuk yang berfungsi,bukan semata-mata kosmetik.Horsepower?Tak adalah besar mana pun,enjin 1LR-GUE V10 4.8 liternya ‘cuma’ menghasilkan 552hp pada 8700rpm.Harga mahal pulak tu.Boleh dapat 5 bijik GTR R35 yang powernya lebih kurang sama.

Jadi apa yang amazingnya dengan LFA?

 

Banyak amazingnya.Sangat-sangat banyak.Tapi aku tuliskan sikit je sudahlah.

Pertamanya enjin.Kebanyakan enjin mempunyai karekter penyampaian tork maksimum pada rpm rendah.Berlainan dengan LFA,enjinnya ditala supaya tork maksimum tiba hampir dengan garisan merah.Revving daripada idling ke 9000 rpm hanya memerlukan masa selama 0.6 saat.

Kedua,transmisi.Feel menukar ke gear rendah lebih ‘berat’ sedikit berbanding menaikkan gear untuk kelajuan tinggi.Kenapa benda remeh temeh pun nak diambilkira?Ada sebabnya.

Ketiga,posisi kerusi pemandu dan penumpang.Kedua-duanya dirapatkan sedikit supaya penumpang dapat menikmati sensasi pemanduan sehampir mungkin dengan pemandu.Faedah lainnya ialah tumpuan graviti di tengah-tengah.

Keempat,bunyi.Sistem intake dan ekzos menghasilkan tone dua oktaf yang ditala dengan kerjasama Yamaha Music Division.Bunyinya memang sedap,hampir menyamai bunyi ekzos F1 cuma kurang ‘garing’ sikit.Huhu! Tak reti pulak aku nak describe dalam bahasa Melayu.

Lain-lain ialah kejituan kejuruteraan,baik dari sudut mekanikal mahupun luaran.Lexus melaburkan modal yang bukan kecik anak untuk retooling semua production line.Komponen-komponen enjin dibina dengan material terbaik dan tolerance paling jitu hanya untuk mengatasi masalah getaran.Biasa la kan enjin bergetar,tetapi tidak biasa pada Lexus.Semua masalah-masalah kecil diperhalusi dan diatasi daripada puncanya,bukan menutup masalah tersebut.

Ketua juruteranya Haruhiko Tanahashi juga obses dengan istilah ‘zero gap’.Kepingan-kepingan panel badan dipasang dengan jarak yang sangat minimum.

Di tangan pengguna,semua kombinasi kejuruteraan tadi diterjemahkan kepada kepuasan pemanduan.Boleh inzal agaknya.

Lexus ‘mengajar’ semua pembuat-pembuat kereta baik yang murah hinggalah eksotik tentang bagaimana keupayaan mereka membina jentera beroda empat premium tulen.Istilah-istilah dinamik,kualiti,prestasi dan kemewahan semuanya ada pada LFA.Tabik untuk Jepun dan Lexus!

LEXUS-RC-F-2015-front

RC-F1

Walaupun LFA tak diproduksi lagi,pembelajaran sepanjang membinanya adalah khazanah yang amat bernilai.Baru-baru ni Lexus melancarkan model RC F,coupe yang mewarisi agak banyak DNA LFA.Dibekalkan enjin V8 5.0 liter 470hp dan rupa yang cantik,aku rasa spesis ni lagi rare dari Lamborghini.Boring kot tengok supercar Itali tu.

Aku saja-saja jela browse website Lexus Malaysia siang tadi.Harga asas yang ditawarkan untuk model RC F  ialah RM782,000.00.Yaaaa!Tujuhratusribu lebih.Kalau downpayment RM200,000.00 dan loan bank 5 tahun pada kadar faedah 2.6%,bayaran ansuran bulanan ialah RM10,961.00.Ok fine!