Rabu, 28 Januari 2015

Istikharoh Cinta La Romantika De Amore

Siapa yang layan drama ni?

 

Aku takde la into sangat dengan cerita-cerita macam ni,cuma bila wife menonton,aku terpaksa la menghadap sama.Itupun pasal aku nak tengok Nonny Nadirah je,huuuuuu…Istikharah Cinta

Wife aku tu pulak suka sangat dia menengok Zul Ripin belakon.Schuwiiiiittt sangat katanya.

 

Jeles?

Haha!Tidak sekali-kali.

Sebabnya dia puji-puji Zul Ripin pun,tetap dia kawin dengan aku jugak.Means,aku punya level on par dengan Zul Ripin lah,tak gitu?kahkah!

Ok ok,aku bukan nak citer pasal Zul Ripin.

Aku cuma nak komplen pasal jalan cerita adaptasi novel yang perasan best ni.Bukan citer ni jelah,termasuk jugak drama-drama lain yang semazhab dengan dia.

Agaknya tipikal perangai Melayu kot kalau buat cerita,lain plot takde.Kisah orang kaya-kaya,life yang tak realistik punya sweet,kacau bini orang,tunang orang,lepas tu dengki khianat level 9999.

Eh,aku nak tanya sikit.Memang perangai Melayu macam tu eh?Ambik contoh cerita Istikharoh Cinta ni lah,ape ke banganggggggggg dok himpit makwe lama yang dah jadi bini orang?Desperado bebenor ke?Yang si makwe lama pulak ape ke bangannggggggg tak reti-reti nak elak diri dari dikejar ex dia?Tetap dok bersemuka jugak walaupun marah-marah kononnya pertahankan diri yang dah jadi isteri orang.Kasi tapak kasut jelah kat kelangkang ex kau,tu pun aku nak ajar?

Dulu cerita apa tah aku dah lupa,sama jugak adaptasi dari novel.Dah tau perempuan yang dia suka tu tunang orang,dok kejor juga lahai…Bingai betul….

Persoalannya kat sini,nampak sangat syarikat TV lebih pikir nak naikkan rating daripada memikir impak moral yang tertanam kat kepala-kepala penonton.Takde ke cerita nelayan ke,pesawah ke penternak puyuh ke….takpun cerita sejarah.Ini tak,balik-balik tunjuk watak hero kerja mantap,bawak BMW duduk banglo.Makcik-makcik dengan adik-adik yang duduk rumah separa nak runtuh pun menganga la nengoknye…

Dalam kes ni aku tak salahkan pelakon,itu dah kerja diorang.Apa jugak watak yang diorang nak bawak terpulang la,ada juga payment lepas settle kerja.Tinggal lagi pengkarya-pengkarya yang ada kat Malaysia ni kena la kreatif sikit.Eh,memang tak kreatif la kalau plot cerita sama je dengan cerita lain.Tajuk je yang tak sama.

Maybe pihak pengkarya pulak cakap,dah ini je jalan cerita yang ada market.Buat cerita hero berniaga air tebu kang takde stesen TV nak beli pulak.Ye ke macam tu?Apesal cerita Tanah Kubur dah bermusim-musim kat TV?

Kesimpulannya,baik pengkarya atau stesen TV,imbang-imbangkan la apa yang patut.Banyak sangat dah rancangan TV yang takde faedah.Susah kot buat drama ilmiah ni ye?