Jumaat, 6 Februari 2015

HESSTAR Dead Man Chest Freezer

Tengah bulan lepas wife aku beli chest freezer dari Lazada.Diringkaskan cerita,Sabtu lepas GDeX hantar barang tu kerumah aku.Kesian aku tengok bebudak GDeX memikul chest freezer Hessstar HCF-N10 120 liter tu naik aras 4.
Sampai mengeluh la budak tu...Baru kerja lojistik ye dik?

Biasa la kerja lojistik kena angkat barang.Tak mau angkat barang,adik kerja la cleaner.Batang mop takde la berat macam chest freezer,hihihi!Abang bukan nak kutuk adik.Abang cakap macam ni sebab peti ais kat rumah abang tu dah berpindah randah turun naik tangga tujuh lapan kali.Semua abang buat sorang dik.Sorang-sorang tahu?
Pernah aku pikul peti ais tu atas bahu naik aras tiga masa wife aku pindah ke Raub.Nak kata badan aku sado tidak le,benda-benda macam ni kena pakai otak.Work smart.Lagipun kalau aku tak angkat,siapa nak angkat?Sama la macam bebudak GDeX tu,kalau diorang xmau angkat,sampai bila pun kerja tak siap.Sabar ye?
Al kisahnya dengan chest freezer yang wife aku beli tu,aku cuma buka kotak dia kemudian letak tepi dinding.Malas nak ON sebab wayar tak sampai.Lagipun baru sangat benda tu sampai,kalau nak ikutkan manual instruction dia kena biarkan paling kurang satu jam lepas tu baru boleh ON.
Selalunya aku tak peduli sangat tentang teori ‘jangan terus ON freezer lepas pindah’.Kononnya nak bagi gas dia stabil.
Sebab pendapat aku pulak lain.Refrigerant ni duduk dalam sistem tertutup.Sepanjang laluan dia,refrigerant akan berubah-ubah bentuk daripada gas,cecair dan jadi gas semula.Seluruh piping dia lalu.So,apa faedahnya nak bagi gas dia stabil?Dalam waktu operasi pun gas dia dah dimampat,kembang,menyerab haba dan dimampat semula.Takde maknanya dia nak stabil.

Kebetulan waktu tu aku mengemas rumah,banyak la barang-barang yang aku buang,termasuklah polistrin dalam kotak chest freezer tu.Buat apa aku nak simpan,buat semak rumah je.Kotaknya je aku ambik,sebab boleh guna untuk simpan barang.Chest freezer tu aku tak ON kan juga sampailah hari Isnin.
Petang tu lepas balik kerja,wife aku teruja la nak ONkan.Berpandukan manual dia,ONkan lepastu adjust thermostat ke tahap maksimum.Lepas 4 jam,bolehlah barang-barang mula disimpan dalam freezer tu.
Sampai ke malam,aku rasa dinding dalam freezer tu tak sejuk-sejuk.Power masuk,kompressor jalan,tapi apesal suhu dia macam lantai rumah aku je?Hari Selasa cuti Thaipusam kitorang monitor lagi operasi chest freezer tu.Hasilnya tetap sama.
Akhirnya hari Rabu kitorang decide yang chest freezer tu tak berfungsi.Ni kiranya first time dalam hidup aku,beli barang elektrik yang defect.Malam tu juga aku bungkus balik baik-baik,isi borang warranty online,report kat Lazada dan bawa turun masuk dalam Myvi.Myvi jugak yang berjasa.Dah la malam Selasa tu kena sumbat tilam saiz queen 6 inci tebal.Champion lojistik sebenar!
Pihak Lazada respon komplen kitorang dengan mengemelkan borang pemulangan item yang aku bawa sekali semasa penghantaran semula ke ECart Services apekebenda tah.Pagi semalam aku ke tempat pemulangan tu.
Tempat nak return barang pun tricky jugak kalau nak tau.Terletak di Jalan TS 6/1 Taman Perindustrian Subang,bangunan dia tersorok dibelakang bangunan futsal.Masuk je pagar dewan futsal tu.Register kat pak guard,masuk dalam dan bagitau pak guard satu lagi yang kita nak pulangkan barang.Nanti pandai la dia bagitau person in charge(PIC).
PIC yang accept barang aku tu bagi salinan return form dan bagitau segala urusan testing,replacement dan delivery akan dibuat dalam masa 10 hari.Ok.Aku ok je asalkan barang yang aku dapat balik boleh berfungsi.Nak repair ke,nak ganti ke aku tak kisah.
Tengahari tadi wife aku forward screenshot yang Lazada dah respon.

11.23 pagi : RM0.00 LAZADA - Your return from/form?? order 3018xxxxx has been received.We will conduct a quality evaluation within 2 business days and update you once done.
11.31 pagi : RM0.00 LAZADA – Your replacement for the item(s) from order 3018xxxxx has been initiated.Please expect to receive your new order number within today.
Disusuli dengan satu lagi SMS yang memberikan nombor order baru dan emel pengesahan.Wife aku cakap,laju Lazada buat kerja.Bagi aku biasa je,Lazada ni baru.Satu Malaysia kenal pulak tu.Diorang kena la jaga reputasi.
Sekarang zaman moden,pengguna banyak saluran untuk komplen kalau rasa tertipu.Ertinya kalau nak berbisnes lama,jaga pelanggan dan barang yang dijual…Sekian.

** Chest freezer gantian dah pun sampai lebih kurang seminggu lepas aku return barang.Semua berkeadaan baik dan berfungsi dengan sempurna.Lepas 10 minit pun dah boleh rasa dinding dalam chest freezer tu sangat sejuk.Ini baru betul.Apapun,thanks Lazada untuk immediate action.