Jumaat, 24 Julai 2015

Beraya Dalam Lombong

3 Syawal lepas berlangsung satu upacara pertunangan ringkas adik lelaki aku di Kampung Kurnia Kuantan.Actually bukanlah macam majlis bertunang yang biasa kita tengok dalam TV.Family aku dan family sebelah perempuan sepakat untuk membuat majlis yang sesimple mungkin. Suasananya macam datang beraya je lebih kurang.Apa yang penting ialah niat rombongan kami dan penerimaan tuan rumah.
Sebelah keluarga aku tak ada ayah,so abang ipar aku bertindak sebagai kepala,diiringi dengan sepupu arwah atuk aku sebelah mak yang kitorang panggil ‘atuk muda’.Sebelah perempuan pun sama,pun dah tak ada ayah.Abang-abang diorang yang umur lebih kurang macam kitorang ni lah yang jadi kepala keluarga sambut rombongan.
Perbincangan dari segi hantaran dan tarikh,biar bakal pengantin decide sendiri.Kemudian sarung cincin tanda dan cincin tunang.Settle!
Maka selesailah cerita bertunang tadi….Masuk waktu Zohor,kitorang pun berangkat balik.Tak balik rumah pun sebenarnya.Selesai solat Zohor kat masjid Paya Besar (kalau tak silaplah),kitorang bertolak pula ke Sungai Lembing atas cadangan abang ipar aku untuk ke Muzium Sungai Lembing.Pasaipa beraya dalam lombong,aku pun tak tau,janji masa yang berbaki setengah hari dapat diisi.
DSC_0347
Inilah papan informasi berkenaan lombong bijih timah Sungai Lembing.Lokasinya jauh sikit dari muzium.Tempat ni dibuka untuk pengunjung merasai pengalaman berada didalam lombong syaf bijih timah.Lombong mineral biasanya jenis open pit,jenis-jenis syaf terowong ni dah tak banyak dalam dunia ni kot.Yang aku pernah tengok dalam Discovery Channel dulu,diorang tak guna cangkul,main bom je.Tunnelnya pun luas.
Lombong milik PCCL yang terkenal didunia ketika zaman kemuncak harga bijih timah dulu mencatat panjang keseluruhan 322km.Jauh baiii!Imagine akar pokok,macam tulah gamaknya laluan-laluan terowong mengikut urat mineral bijih.Bahagian terdalam ialah Lombong Myah pada kedudukan 700 meter dibawah perut bumi.Lain-lain info korang Google ajelah ye?Heheh!

DSC_0350
Tempat menunggu gerabak ‘keretapi’.Anak aku panggil ‘anak keretapi’,nanti dia besar jadi keretapi macam KTM Komuter.Lupa nak cakap,tiket masuk RM15 dewasa,bebudak free.
DSC_0353
Perjalanan masuk dalam lombong.Udara sangat fresh dan sejuk macam aircond.Lebih kurang 100 meter,keretapi(wagon?) berhenti.Kena sambung jalan kaki sampai kedalam.Choiiiii!
DSC_0357
Antara tunnel-tunnel yang ada.Sempit betul.Macamana la agaknya pekerja-pekerja lombong ni nak hayun cangkul batu.
DSC_0363
Bahagian terbesar dalam lombong ni,Lubang Sejuta Ringgit.Alkisahnya ada aktiviti perlombongan haram tak lama selepas lombong ni ditutup,sekitar tahun 1987.Bijih dibawa balik dan diproses dirumah.Anggaran nilai galian yang berjaya dibawa keluar ialah RM1,000,000.00.
Laluan masuk kedalam terowong tadi dengan berjalan kaki berakhir kat sini….Ruang ni menarik untuk diteliti,tapi lighting kurang memuaskan,so kebesaran chamber ni tak dapat dilihat.Figura pelombong yang tengah-tengah tu  mungkin tengah sakit pinggang.
DSC_0382
Ada banyak gambar lagi yang aku ambil,tapi tak bolehlah upload semua.Berat nak publish kang.Kawasan untuk diexplore pun ada lagi,iaitu replika lif yang membawa penumpang naik/turun sedalam 14 tingkat bangunan katanya.Lubang tu aku tak masuk,sebab lenguh dukung anak.
Masa lepak-lepak kat luar lombong ni ada satu pakcik dari mana tah,tanya mak aku datang dari mana.Mak aku jawab la Lepar.Dia pun cakap uiiiii jauh tu.Baik pergi KL dari pergi Lepar.Dalam hati aku,kurang ajar betul pakcik ni.Kalau kira jauh dari Kuantan,jauh lagi Perlis pakcik oii!Orang Pahang semua tau Lepar tu jauh sebab Pahang ni luas.Muadzam Shah pun jauh apesal tak mention?Bengong sungguh ni.Padahal jarak dari Sungai Lembing – Kuala Lumpur 400km.
Ini mengingatkan aku satu entri lama berkenaan projek jalanraya penghubung antara Jerantut – Sungai Lembing yang mana akan melalui Lepar Utara sebagai titik mula yang terdekat dengan Sungai Lembing.Patutnya projek tu siap 2016,dah dimasukkan pun dalam RMK-10.Tapi ape cerrr aku tak tau.Aku harap benda ni direalisasikan atas faktor jaringan strategik,bukan propaganda politik semata-mata.
SGLembing-Lepar
Jarak antara 2 titik diatas jika menggunakan jalan negeri dan highway (Lebuhraya Pantai Timur) ialah 208km!
Arkib SGLembing-Jerantut3
Arkib SGLembing-Jerantut

Tiada ulasan: